Online01.09.2011

91% van alle Nederlanders shopt wel eens online


91-van-alle-nederlanders-shopt-wel-eens-.jpg
91-van-alle-nederlanders-shopt-wel-eens-.jpg

Online shopping heeft in de rijkere lidstaten uit het noordwesten van de Europese Unie sinds het midden van het decennium een verdubbeling gekend, zelfs al blijft de consument zich vragen stellen over internet-transacties met een retailer uit een ander land. Zo blijkt uit een rapport van Eurostat, het statistisch bureau van de Europese Unie. In het rapport wordt opgemerkt dat er weliswaar relatief weinig wetgeving is rond online shopping, maar toch blijkt vorig jaar 40% van de Europese consumenten een online aankoop gedaan te hebben. Dat is een verdubbeling op 5 jaar tijd.

De groei in e-commerce is vooral gesitueerd in de rijkere landen uit het noordwesten van de Europese Unie,” aldus het webmagazine Euractiv. “Nederland heeft met 91% de hoogste online penetratie van de Europese Unie.

Aan het andere einde van het spectrum bevindt zich Bulgarije met een penetratie van 33%. De grootste stijging in e-commerce wordt dan ook opgetekend in Denemarken, Zweden, Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland en Luxemburg. Helemaal onderaan staan Bulgarije, Roemenië en Griekenland.

Er wordt wel opgemerkt dat online shopping nog altijd in eerste instantie een binnenlandse aangelegenheid is. Slechts 23% van de online transacties waren vorig jaar grensoverschrijdend. Er wordt dan ook aangevoerd dat e-commerce nog altijd wordt afgeremd door de onzekerheid van de consument over de wettelijke regels die van kracht zijn bij grensoverschrijdende aankopen. “De Europese Unie heeft wel gedeeltelijk een regelgeving uitgewerkt, maar die is in vele lidstaten nog altijd niet volledig geïmplementeerd.

De onderzoekers wijzen er ook op dat er aanwijzingen zijn dat mannen zich sneller aangetrokken voelen tot e-commerce dan vrouwen. “Het voorbije jaar hebben 46% van de Europese mannen een online aankoop gedaan. Bij vrouwen is dat slechts 41%. Bij mobiele commerce is dat nog meer uitgesproken. Er werden dubbel zoveel mannen geteld die mobiele transacties hebben uitgevoerd dan vrouwen.Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over E-Commerce

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth