Gisteren startte officieel hét cloud event van Salesforce.com: Dreamforce. Salesforce mag zich inmiddels één van de industry leaders noemen, samen met partijen als Google, Apple en Facebook. Het event gaat er zoals altijd op en top Amerikaans aan toe. De vorige keer stond Dreamforce in het teken van Chatter, een kopie van Twitter, maar dan voor intern gebruik binnen bedrijfsnetwerken. Deze keer het vervolg hierop; Social Enterprise. Consumenten bewegen zich massaal via sociale netwerken op het internet. Het is dus een logisch gevolg dat bedrijven dat ook gaan doen en zich vermengen met de consument.
Vorig jaar bleef bij het Chatter verhaal onduidelijk wat de concrete vervolgstappen van Salesforce waren in deze nieuwe ontwikkeling. Deze keer worden er wel handen en voeten aan gegeven. Chatter is een compleet social media platform en wordt tevens binnen de Sales, Service en Marketing Cloud geïntegreerd. Dit zorgt ervoor dat binnen iedere uithoek van een onderneming, zowel groot als klein, het delen van kennis met collega’s, klanten en leveranciers op andere en nieuwe manieren gaat. In drie stappen een Social Enterprise creëren:
1. Creëer een sociaal klanten profiel;
2. Creëer een sociaal netwerk voor medewerkers;
3. Creëer een sociaal netwerk wat klanten met medewerkers mengt.
Luisteren en vervolgens een conversatie aangaan, het is toe te passen binnen elk onderdeel van een organisatie en die volgorde zorgt er, zoals gezegd, voor dat je transformeert naar een klantgerichte en marktgerichte organisatie. De Social Enterprise. Diverse oplossingen en platformen die bedrijven helpen om dit te implementeren passeren de revue. Zoals wij met Twinfield accountantskantoren proberen mee te nemen in de nieuwe wereld van internet, zo doet Salesforce dat ook. Er is alleen één groot verschil; het product van Salesforce ademt social media. Vanaf de lancering vorig jaar tot nu worden er dromen verwezenlijkt. De ontwikkelaars hebben niet stil gezeten en het vage verhaal van tien maanden geleden heeft plaatsgemaakt voor concrete toepassingen inclusief ‘playbooks’, ‘how-to-guides’ en meer om ondernemingen te stimuleren hun business op basis van een Social Enterprise te verbeteren. Knap werk, kan het niet anders zeggen. Uiteraard met de nodige Amerikaanse poeha eromheen, maar ach, daar hou ik wel van. Het inspireert en geeft stof tot nadenken wat betreft de dingen waar we mee bezig zijn. KLM, onze nationale trots, wordt zelfs met #klmsurprise naar voren gehaald als een goed voorbeeld van Social Enterprise.
De enige teleurstelling die ik tot nu toe gezien heb is die van het recent overgenomen bedrijf Radian6. Een veredelde Hootsuite-oplossing om social media netwerken te monitoren. De integratie gaat vooralsnog niet verder dan een manuele handeling waarmee een Twitter of Facebook bericht wordt doorgezet naar de Salesforce.com omgeving. Kortom, hier is nog werk aan de winkel.
Vandaag wacht de tweede keynote van Dreamforce waarin Eric Schmidt, tot voor kort de topman bij Google, aan het woord komt. Ondertussen kleurt San Francisco blauw en af en toe rood door een verdwaalde student die met Oracle reclames rondloopt. Wat ook echt Amerikaans is, is om elkaar publiekelijk de oorlog te verklaren en hier en daar wat speldenprikjes uit te delen. Iedereen voelt zich even in de wolken en wordt meegesleurd door het enthousiasme en de passie van bijzondere persoonlijkheden als Marc Benioff, CEO van Salesforce. De eerste dag van het event wordt tenslotte voor de ruim 40.000 aanwezigen in stijl afgesloten met de keiharde klanken van Metallica. Zoals het hoort, lekker Amerikaans.