Online30.08.2011

Wie kan er nog zonder Buienradar?


Buienradar. Baken, beslisser, gids, kompas en weerman van heel Nederland. Feesten worden net zo spontaan op poten gezet als afgelast na een blik op Buienradar. Bruiloften worden verplaatst, evenementen uitgesteld op basis van de beelden van Buienradar. Tourfietsers, racefietsers, hele pelotons checken voor vertrek op Buienradar uit welke hoek de wind waait, waar het water valt.

wie-kan-er-nog-zonder-buienradar.jpg
wie-kan-er-nog-zonder-buienradar.jpg

Op de foto product-manager Ronald van Wijk (links) en manager Niels de Kind van Buienradar@RTL. Foto Léon Krijnen

In honkbaldugouts staan de spelers tijdens een regenpauze, de smartphone met de Buienradar app in de hand, weddenschappen af te sluiten over hoe lang het duurt voor de bui voorbij is. Schilders besluiten aan de hand van Buienradar of ze binnen of buiten aflakken. De koeien op stal kijken over de schouder van de boer reikhalzend mee naar Buienradar.

De agenda van zeilers, roeiers, kitesurfers, hengelaars en duikers wordt ingevuld door Buienradar. Wie kan er vandaag de dag zonder Buienradar? ‘Even op Buienradar kijken’ zeggen honderdduizenden mensen elke dag. Buienradar is nu een van de sterkste merknamen van Nederland. Mensen die zelf nog nooit een computer hebben aangeraakt, laten de kinderen kijken, want ze weten goed wat het is.

De opmars van Buienradar op internet is stormachtig. In het vijfde jaar van zijn bestaan is de site gestaag doorgestoomd naar de top van de STIR-ranking. Die werd eind juni 2011 bereikt, met 7,3 miljoen unieke bezoekers die maand. Buienradar passeerde daarme Hyves, de nummer twee. Het internetdomein RTL, sinds 1 april eigenaar van Buienradar, spint er garen bij.

Van zo’n website verwacht je niet onmiddellijk dat ze snel reageren op een mailtje waarin je vraagt of je langs mag komen, omdat je een verhaal over Buienradar wilt maken.

Dat blijkt een onderschatting.

De volgende morgen belt Niels de Kind, manager Buienradar bij RTL: „Leuk idee, van harte welkom bij RTL op het Mediapark in Hilversum.”

Wat je daar verwacht, is een soort control room van het formaat van de brug van een mammoettanker. Met scherpe weermannen die geconcentreerd naar tientallen schermen zitten te staren, zwaailichten en sirenes aan de muur, een ruimte boordevol gejaagde activiteit.

Dat blijkt een overschatting.

De realiteit is ontnuchterend. In een kamer van vijf bij vijf staan vier bureaus en vier computers. Een van die laptops is de machine van Niels, een doodgewoon kantoorbakkie. Een tweede ook, waarop een sales manager stats van bezoekcijfers en advertenties in spreadsheets bekijkt. Op de twee andere machines, beide een laptop met een extra scherm, wordt daadwerkelijk iets met Buienradar.nl gedaan.

Is dat nou echt alles? Wordt hier gemaakt waar dagelijks tussen de 1 en 1,5 miljoen unieke bezoekers vol verwachting naar kijken?

Niels de Kind en productmanager Ronald van Wijk amuseren zich met de verbazing van de verslaggever. „Ja hoor, zo simpel is het echt. Er staat hier niet meer dan wat je nu ziet. De webservers zijn natuurlijk een ander verhaal, die staan bij xs4all. Daar komt natuurlijk nogal het een en ander bij kijken met zulke bezoekcijfers.”

Dat is een zwaar technisch verhaal met de sleutelwoorden bandbreedte, processorkracht, schaalbaarheid en stabiliteit. „Maar alles wat je als bezoeker ziet, dat passeert hier,” zegt Ronald van Wijk.

Lachend: „Dus dit is inderdaad het zenuwcentrum van Buienradar.” De daadwerkelijke apparaten waaraan de site zijn naam ontleent, zijn twee enorme buienradars die voor het KNMI in De Bilt elke dag, ieder uur, iedere seconde het zwerk boven Nederland op regen aftasten. Gegevens en statistieken over ijzel, sneeuw, hagel en temperatuur worden op andere manieren vergaard en samengesteld. Die constante stroom van gegevens wordt in real time naar Buienradar gestreamed, daar geïnterpreteerd en gevisualiseerd en aan de bezoekers gepresenteerd.

De Kind en Van Wijke veronderstellen een verband met het bereiken van de toppositie op de STIR-ranking en het slechte weer in juni. „Maar de gestage groei was al een vast gegeven. Bovendien hebben we traditioneel twee pieken per jaar: in december en januari vanwege het verkeer én de wintersport, en van juni tot en met augustus vanwege de vakanties.”

De best scorende pagina’s, samen goed voor ruim negentig procent van het bezoek, zijn de voorpagina, de komende 3 uur, het weer per plaats en het geschreven weerbericht.

„Dát is waar het onze bezoekers om gaat. De korte termijnvoorspelling en zien wat er actueel gaande is. We zijn veel meer een weergever dan een voorspeller.” RTL heeft in april niet bekendgemaakt voor welk bedrag het Buienradar van de drie broers Rijkaart van Capelle overgenomen heeft. Ook De Kind zwijgt over de overnamesom. Hij zegt wel dat het ‘veel minder’ is dan de enkele tientallen miljoenen euro’s waar de verslaggever aan denkt.

Wat ze wel verklappen, is de ‘click trough rate’ (CTR) van de website. Dat is het percentage bezoekers dat op de website op een advertentie klikt en op die manier inkomsten genereert voor RTL. De CTR van Buienradar is meer dan 1 procent. Dat is hoog voor een site met veel bezoekers. Als Buienradar de best bezochte site van Nederland is, met zo’n hoge CTR, dan moet het logischerwijs ook een van de best verdienende sites van Nederland zijn?

„Dat zijn jouw woorden”, zegt Niels de Kind. „Wij maken verder geen cijfers bekend en wat de anderen in de top-tien aan inkomsten krijgen, weten we niet.”

Buienradar is het schoolvoorbeeld van een website waarbij alles om de content draait. De site is net zo functioneel als simpel, lelijk in designer-ogen. Terwijl veranderingen in de lay-out voorzichtig en mondjesmaat worden toegepast, is Buienradar ook actief op Twitter, met 60.000 volgers, en zijn er apps voor iPad, iPhone en Android ontworpen. Iedereen die een website of een blog beheert, kan gratis kaarten van Buienradar implementeren en hergebruiken.

Toch zijn er, zoals te doen gebruikelijk op internet, copycats (na-apers) die op de een of andere manier goede sier proberen te maken met de gegevens van Buienradar. „Wordt er ineens weer een app voor de iPhone aangeboden waar wij nog nooit van hebben gehoord en waar we niks mee te maken hebben. Die ziet er dan wel uit alsof hij door ons gemaakt en aangeboden wordt”, zegt De Kind. „Tot nu toe hebben we nog geen rechtszaken hoeven te voeren en zijn we er met een gesprek uitgekomen. Maar als een partij in zo’n geval voet bij stuk probeert te houden, zullen we naar de rechter stappen.”

De Kind benadrukt dat RTL Buienradar gekocht heeft om de digitale positie te versterken. „Wij willen op drie terreinen nummer één zijn: televisie, radio en internet. Op tv en radio was RTL dat al. Daarom heeft RTL Buienradar gekocht.” Is hij zelf ook een fervent gebruiker als hij er niet beroepsmatig mee bezig is?

Lachend: „Nou en of. Ik woon in Zandvoort en ik doe aan kitesurfen. Dus het eerste wat ik doe als ik uit bed kom, is kijken hoe de wind staat.”

Opgericht door drie broers

Buienradar BV is in 2006 opgericht door de broers en internetondernemers Stefan, Edwin en Wijnand Rijkaart van Cappellen. De drie broers stonden ook aan de wieg van Beurs.nl, Fileindex.nl en Brokerwijzer.nl.

Op een verzoek via e-mail reageert Stefan: „Wij hebben in juni besloten dat we artikelen rondom Buienradar overlaten aan RTL. RTL heeft mooie ideeën en zet het avontuur van ons voort. Voor ons is het boek Buienradar gesloten en wij richten ons nu op andere activiteiten.”

Stefan is nu actief in de uitvaartbranche. Twee jaar geleden antwoordde zijn broer Edwin op de vraag of ze hun succes zouden gaan verkopen: „Ben je gek? Wij zijn ondernemers. Het is ons juist te doen om de vraag hoe ver we met dit idee kunnen komen.”

Maar vorig jaar vroegen ze hun accountant om een buitenlandse partner te zoeken die in Buienradar zou willen participeren. Het bedrijf werd te groot voor de broers die zichzelf als programmeurs en ondernemers zien, en geen zin hadden om aan de leiding van een groot bedrijf te staan.

Terwijl de accountant bezig was, meldde RTL dat het geïnteresseerd was in een overname. Dat was geen toeval, want Edwin had al contact met RTL over weervideo’s van RTL die hij op Buienradar in beeld wilde gaan brengen. Na ampel overleg besloten de broers om RTL inzage in de boeken te geven, zodat de mediagigant tot een bod kon komen.

Niemand wil of mag zeggen welk bedrag RTL voor Buienradar betaald heeft. Zelf zeiden de broers in april daarover het volgende: „De prijs was helemaal niet doorslaggevend. Wij vonden het belangrijkste dat Buienradar in goede handen terecht zou komen. Als het een puinhoop wordt, is er straks niemand meer die een nieuw concept van ons wil kopen. Bij RTL hebben we gewoon een goed gevoel.”

Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

...

Verder lezen over Buienradar

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

5 apps om te checken wanneer het stopt met regenen

En toen was het ineens herfst. De zomerzon heeft plaatsgemaakt voor plensbuien. Wil je je tussen de buien door naar je bestemming manoeuvreren? Of vraag je je na zoveel regen af of het ooit stopt? Deze vijf apps kunnen h...

Mobile16.09.2022

5 apps om te checken wanneer het stopt met regenen

Heerlijk, het is lente!

Klap die laptop dicht, zet je smartphone uit en ga lekker naar buiten vandaag. Het is lente! Ondanks dat er nog geen zomerse temperaturen zijn in de lente is het toch heel aangenaam om in de buitenlucht te zijn. Het lijk...

Nieuws20.03.2021

Heerlijk, het is lente!

Hoe zit het met ons weer en al die code rood voorspellingen?

Afgelopen week was het ‘end of days’. Op vrijdag ging het gebeuren, storm over storm en springtij. Gesproken werd over het springtij aan het eind van de middag waarvoor alle keersluizen in Zeeland zouden worden geslo...

Nieuws17.01.2017

Hoe zit het met ons weer en al die code rood voorspellingen?

Buienradar groeit sneller dan onze internetpopulatie

Buienradar is procentueel driemaal harder gegroeid dan de totale markt in Nederland. Afgelopen jaar is Buienradar met 6,4% gegroeid in de doelgroep 13+. Over dezelfde periode is de totale Nederlandse internetpopulatie sl...

Online16.02.2013

Buienradar groeit sneller dan onze internetpopulatie

Twitterradar: Het weer volgens Twitterend Nederland

Hoe representatief is Twitter eigenlijk? Kan je op basis van Tweets vaststellen wat voor weer het is in heel Nederland? Mensen praten graag over het weer, zelfs als iedereen prima zelf kan zien wat voor weer het is. Op T...

Social Media12.02.2013

Twitterradar: Het weer volgens Twitterend Nederland

Buienradar overgenomen door RTL Nederland

RTL heeft de populaire site Buienradar.nl overgenomen, per 1 april is het de eigenaar. Met deze aankoop zegt RTL online de grootste aanbieder van weer, verkeer en nieuws te worden.Buienradar is wel een van de grootste si...

Online31.03.2011

Buienradar overgenomen door RTL Nederland

Zelfs de Buienradar kleurt Oranje

Dat Oranje het goed doet in de wereldwijde sociale media bewijst deze blogpulse die de trend tussen de 'topics' van beiden WK-finalisten trendy in kaart brengt. Anno 11 juli 2010 is 'Hup holland hup' wederom trending top...

Gadgets11.07.2010

Zelfs de Buienradar kleurt Oranje

Verder lezen over RTL

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Wie overleeft het langst in de wildernis? In deze nieuwe Videoland Original, genaamd 'ALONE' wordt de lat voor survival-programma’s hoger gelegd dan ooit tevoren! In de ongerepte natuur van Noorwegen worden negen deelnemers gedropt om een ultieme survivaluitdaging aan te gaan met niet meer dan een basis survivaluitrusting. Allemaal los van elkaar en ver weg van de bewoonde wereld moeten zij zien te overleven. Alleen, zonder productieteam of cameraploeg, filmen ze hun eigen strijd tegen de elementen. Worden de honger of eenzaamheid hun vriend of vijand?

Entertainment11.11.2024

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Binnenkort op Videoland
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is

Het is goed dat volgende week het populaire The Masked Singer weer van start gaat, want RTL lijkt een beetje de weg kwijt. Spijtig genoeg heeft het na het tegenvallende Alles is Muziek nu weer een programma op de buis ge...

Coffee corner31.10.2023

​The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is

Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1

Inmiddels lijkt er een kijkcijferoorlog te zijn losgebarsten tussen de Publieke Omroep en RTL4. Letterlijk, naar wie kijken de meeste mensen? Is het Jinek of toch Op1? Heel even leek het erop dat Op1 kansloos was, maar d...

Entertainment09.01.2020

Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1

Hoeveel mensen zappen er tussen de twee talkshows
Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach

Zondagavond keken 1,3 miljoen mensen naar de eerste aflevering van het tiende seizoen van Zondag met Lubach. Het is de eerste keer dat zoveel mensen naar het satirische programma van de Groningse presentator keken. Met...

Nieuws14.10.2019

Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach

Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?

Konden we ons 10 jaar geleden bijna niet voorstellen dat iemand geen tv-abonnement had, vandaag de dag neemt de populariteit van traditionele televisie steeds verder af. We kijken on demand, wanneer het ons uitkomt. Soms...

Entertainment28.08.2019

Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?

Alleen nog 'on demand' kijken
Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit

Slechts 665.000 kijkers keken gisteren naar het begin van het nieuwe seizoen van Goede Tijden, Slechte Tijden. Nog nooit eerder heeft GTST zo slecht gescoord bij de seizoensopener. Vorig jaar waren het nog ruim 1 miljoen...

Coffee corner27.08.2019

Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit

JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien

Gisterenavond werd op RTL het nieuwe programma van RTL’s nieuwe aanwinst Art Rooijakkers uitgezonden. In het programma ‘iedereen had het erover’ gaat de voormalig wie is de mol presentator in gesprek met bekende e...

Entertainment29.03.2019

JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien