Tijdsbesparing is voor de consument de belangrijkste reden om online te shoppen. Zo blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Invesp. Daarbij wordt opgemerkt dat 73% van de consumenten online winkelt om tijd te besparen. Andere redenen om online te gaan shoppen zijn: de variëteit van het online aanbod (67%), gevolgd door gemakkelijke prijsvergelijkingen (59%) en het vermijden van de drukte (58%).
De lagere prijs is slechts voor 55% van de ondervraagden een reden om online te winkelen. “Ook andere financiële redenen halen relatief lage scores,” merken de onderzoekers op. “Slechts 40% verwijst naar besparingen op de verplaatsing, terwijl 30% gebruik maakt van voordelen op het gebied van belastingen. Volgens het rapport heeft meer dan 80% van de online populatie het internet gebruikt om een aankoop te verrichten.“
Invesp berekende dat de wereldwijde bestedingen aan ecommerce dit jaar een omzet zullen realiseren van 680,6 miljard dollar. Die omzet zou tegen het midden van het decennium met 106% stijgen tot 1,4 biljoen dollar. Volgend jaar wordt daarbij een groei met 20,5% tot 820,5 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld. Het jaar daarop zou een verdere groei volgen met 17% tot 963 miljard dollar. Kredietkaarten en banktransacties zijn de meest populaire middelen om online aankopen te betalen.
Via