Online14.07.2011

Van Heukelom installeert raad van advies bij Feedforward


van-heukelom-installeert-raad-van-advies.jpg
van-heukelom-installeert-raad-van-advies.jpg

Joris van Heukelom, voormalig CEO van Sanoma Digital, heeft de taak op zich genomen om de komende maanden een raad van advies te installeren voor FdForward, het nieuwe ‘personal news network’ voor ontdekking, curatie en verspreiding van nieuws. Hij zal daarbij FdForward, dat in september in beta gaat, adviseren en een mogelijke nieuwe investeringsronde begeleiden. Van Heukelom begon in januari 2008 bij Sanoma en is daar sinds 1 juli volledig gestopt.

Na 15 jaar vooral een corporate focus te hebben wil ik net als vroeger opnieuw dichter bij de creatie van fenomenen zitten’, zegt van Heukelom. Daarom zal hij zich de komende 18 maanden op verschillende terreinen inzetten. Naast het voorzitterschap van het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) gaat hij samen met Jim Stolze het Founder Institute uitrollen, dat innovatieve mensen helpt concrete stappen te zetten richting een start-up. Ook wordt Van Heukelom partner bij MakerStreet, dat digitale mediagerelateerde producten en diensten creëert en bouwt.

FdForward past heel goed in zijn nieuwe missie. ‘Ik heb een bovenmatige interesse in newspublishing en zelfs ooit nog de klassieke journalistenopleiding genoten waar ik eerlijk gezegd achteraf niet zo bijster veel mee gedaan heb. Bij Sanoma had ik natuurlijk het genoegen ook verantwoordelijk te zijn voor Nu.nl. Bij Nu, marktleider in Nederland op het gebied van online nieuws, stond innovatie bovenaan het lijstje en bleef men zichzelf de vraag stellen vanuit welke hoek mogelijke concurrentie kon komen. Van Heukelom gelooft dat de concurrentie van Nu, de vernieuwing op het gebied van nieuws, van ‘een zolderkamer’ gaat komen‘; waar FdForward overigens letterlijk is begonnen. Toch ziet hij Fdforward niet als concurrent van Nu.nl, al was het maar vanwege de internationale schaal van Fdforward.

Toen Van Heukelom met het prototype van FdForward in aanraking kwam, is hij het zelf gaan gebruiken en raakte er meteen verknocht aan. ‘Ik kreeg nieuwsfeiten eerder dan de geijkte nieuwsmedia ze ontdekten. Ik maakte er een sport van ze dan vervolgens via Twitter mee te verspreiden’, zegt Van Heukelom. Van Heukelom houdt er van snel geïnformeerd te worden en FdForward helpt hem daarbij.

CEO Lucien Burm van FdForward en Van Heukelom hadden naar eigen zeggen ‘meteen een klik’. Bij FdForward vervult Van Heukelom de rol van vragensteller. ‘Ik blijf vragen: waarom is het er en voor wie doe je het? Sommige startuppers dreigen dat soms uit het oog te verliezen.’ Volgens Burm vullen ze elkaar goed aan, omdat ze vanuit hele andere werelden komen. ‘Techniek interesseert mij mateloos, terwijl Joris daar veel minder op kickt. Daarentegen bekijkt hij als geen ander ons product vanuit een gebruikersperspectief en stelt soms vragen van een simpelheid waar techneuten niet in de eerste plaats aan denken.’

Van Heukelom noemt zichzelf een front-end vent. ‘Ik vind het interessant te zien wat er bij de gebruiker gebeurt op het moment dat hij met het product in aanraking komt.’ Tijdens de eerste gesprekken tussen Burm en Van Heukelom, begreep Van Heukelom daarom ook weinig van Burm zijn technische verhaal, maar hij was wel meteen getriggerd door de dienst. ‘FdForward is in zijn ruwe vorm reeds een topproduct. De komende maanden gaat er verder worden gepolijst en komt de gebruiker nog centraler te staan. Daar zullen de adviesraad  en de ondertussen honderden alphatesters bij helpen.’

Dit artikel is onderdeel van de DutchCowboys startupserie ‘Van alpha naar beta’ en is geschreven door sociale-mediaredacteur Heleen van Lier voor FdForward. In deze eerste serie kun je de ontwikkelingen volgen van FdForward, een nieuw ‘personal news network’ voor het ontdekking, curatie en verspreiding van nieuws. Volg hoe wij van alpha naar beta gaan. Wil jij deel uitmaken van dit proces en ons nieuwe platform testen, ben je van harte welkom op FdForward.com.

...