Online01.07.2011

Consument op internet kent zijn cookies niet


consument-op-internet-kent-zijn-cookies-.jpg
consument-op-internet-kent-zijn-cookies-.jpg

Resultaten ‘Cookie Awareness onderzoek’ IMNetworks en GfK steunt nieuwe cookiewet.” Internetgebruikers hebben geen idee welke informatie er van ze gedeeld of opgeslagen wordt via cookies, of wat dit überhaupt zijn. Zodra consumenten in hun eigen bewoording moeten uitleggen wat de functie is van een cookie, haken de meesten af. Ook de term ‘third party cookies’ is voor veel mensen onduidelijk. Vorige week heeft de Tweede Kamer een wet aangenomen die het gebruik van cookies aan banden kan leggen. Onderzoeksbureau GfK Benelux heeft in opdracht van IMNetworks een ‘Cookie Awareness onderzoek’ gedaan onder ruim 1000 consumenten.

Van de ondervraagde consumenten heeft 63% wel eens van cookies gehoord. Toch geeft 44% aan niet precies te weten waar ze voor dienen. Mannen en jongeren (18-34 jaar) zijn veel beter op de hoogte dan vrouwen en ouderen. Omdat de eerste groep beter weet waar cookies voor dienen, zijn ze minder bezorgd over het gebruik daarvan. Het overgrote deel, bijna 62% van de respondenten, weet overigens niet wat een third-party cookie is.

De grote onbekendheid van de consument met cookies van derden (third-party cookies) is opvallend, omdat juist daarvoor in het nieuwe wetsvoorstel een ondubbelzinnige toestemming gevraagd wordt. Deze onbekendheid kan doorslaan in een weigering als de consument niet goed wordt geïnformeerd. Hier ligt dan ook een belangrijke taak voor zowel de overheid als de branche. Cookies van derden worden o.a. gebruikt voor gedragsgebaseerde advertenties. Dit soort advertenties zijn veelal relevanter voor een bezoeker en leveren ook meer op. Veel websites verdienen op deze manier hun geld en kunnen zo gratis blijven. Michael Fros, oprichter en eigenaar van IMNetworks, zegt over dit soort cookies: “Het wordt alleen maar belangrijker dat de consument van ons de kans krijgt zelf aan te geven of hij het wenselijk vindt dat we advertenties op basis van zijn gedrag of profiel tonen. Zonder de goedkeuring van de consument, kunnen we hem namelijk ook niet bereiken.

Cookiewetgeving
Het overgrote deel (82%) van de respondenten vindt het bezwaarlijk dat er (anoniem) informatie wordt verzameld over hun surfgedrag en interesses. Bijna iedereen, meer dan 90%, wil als dit het geval is hierover worden geïnformeerd. De Nederlandse consument wil ook graag de verzamelde gegevens kunnen inzien en waar nodig kunnen wijzigen of verwijderen. Deze uitkomsten steunen het wetsvoorstel dat op 22 juni door de Tweede Kamer is aangenomen. Meer dan 60% vindt dan ook dat de overheid hier richtlijnen voor moet opstellen en deze moet bewaken.

Ondanks dat de consument slecht geïnformeerd is over cookies, zal meer dan de helft van de consumenten wel toestemming verlenen om informatie over hun surfgedrag te laten verzamelen. Bij jongeren van 18-34 jaar ligt dit percentage nog hoger, op 60%. Dit is een positief signaal voor de online reclamebranche. Er is dus zeker een hoge bereidwilligheid bij de consument om gedragsgebaseerde advertenties te accepteren, mits zij daarover zijn ingelicht.

[Groot formaat]

...

Verder lezen over Consument

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps