Online01.07.2011

STIR in zee met comScore en Intomart GfK voor nieuw bereiksonderzoek


stir-in-zee-met-comscore-en-intomart-gfk.jpg
stir-in-zee-met-comscore-en-intomart-gfk.jpg

JIC STIR heeft na wat zij zelf omschrijven als een intensieve tenderperiode van bijna anderhalf jaar, een Letter of Intent getekend met het consortium bestaande uit comScore en Intomart GfK voor de opzet en uitvoering van het nieuwe internet bereiksonderzoek.

Deze nieuwe samenwerking betekent een grote stap vooruit voor de meting van websites en content en voor de planning van display advertising. Beide bureaus brachten gezamenlijk een voorstel uit voor het contract met een looptijd van 3,5 jaar. Het nieuwe bereiksonderzoek zal op 1 januari 2012 starten.

Intomart GfK en comScore inclusief Nedstat zijn ook de huidige leveranciers van het onderzoek.
Nieuw is de inbreng van het comScore Wereldpanel dat na fusie met het Intomart GfK panel zal
worden gebruikt voor het meten van online bereik. Daarmee komt het totale panel uit op ongeveer
25.000 personen, meer dan een verdubbeling ten opzichte van het huidige panel.
Belangrijkste wijzigingen en vernieuwingen ten opzichte van het huidige onderzoek zijn:

– Panelgrootte van n=25.000 respondenten (was n=10.000 respondenten).
– Steekproef van respondenten van 6 jaar of ouder (de ondergrens was 13 jaar).
– Platform voor online reclamebereik, inclusief de optie om de zichtbaarheid van online
uitingen mee te nemen in de analyse (nieuw).
– Wekelijkse rapportages (was maandelijks).
– Snellere rapportages, drie dagen na afronding meting (was drie weken).
– Meten van de tijd die men op een website doorbrengt (nieuw)
– Meten van streams (nieuw).
– Websites/content kunnen zowel met als zonder tags/cookies worden gemeten (was alleen
met tags/cookies).
– Zowel een passieve als een actieve login van panelleden (was alleen actief).
– Van websites en content voorzien van een meetcode worden alle bezoeken en
paginacontacten op de website gemeten zodat ijking en controle mogelijk is (hybride
meetmethode) (nieuw).

Frans Kok, directeur van JIC STIR, zegt hierover: “comScore en Intomart GfK hebben een sterk en innovatief voorstel uitgebracht dat volledig aansluit bij de ambities die wij als JIC STIR hebben geformuleerd. Alle bloedgroepen van de JIC (VINEX, BVA en PMA) staan vierkant achter dit nieuwe onderzoek dat ook internationaal toonaangevend zal zijn. Vooral het meten van reclamebereik zie ik als een belangrijke stap vooruit, zodat er aansluiting ontstaat met de planningsdata. Maar ook een groter panel van personen van 6+ en de hoge frequentie van rapporteren zullen de meerwaarde en bruikbaarheid van het onderzoek voor planners en adverteerders fors doen toenemen. Het bereik van websites wordt wekelijks uitgeleverd, maar voor gerealiseerd campagnebereik zijn straks dagelijks cijfers beschikbaar.

...

Verder lezen over Stir

comScore breidt Audience Measurement in Nederland uit

comScore maakt vandaag bekend dat het een volledig pakket analyseservices voor publieksmetingen en advertentieanalyses in Nederland op de markt wil brengen. Deze aankondiging volgt op de succesvolle lancering van het com...

Advertising04.06.2013

comScore breidt Audience Measurement in Nederland uit

JIC STIR : Surfvolume in 2011 met 18% gegroeid

JIC STIR heeft vandaag nieuwe cijfers bekend gemaakt over het gebruik van internet in Nederland. In 2011 groeide het gebruik van internet met 18%. Een klein deel van deze groei wordt veroorzaakt door de toename van het a...

Online21.03.2012

JIC STIR : Surfvolume in 2011 met 18% gegroeid

STIR publiceert Internet Marktmonitor 2010

De STIR heeft zojuist via een persbericht de uitkomsten van de Internet Marktmonitor 2010 gepubliceerd. De Internet Marktmonitor is een panelonderzoek van STIR dat onder 1.000 personen het surfgedrag op alle websites reg...

Online17.03.2011

STIR publiceert Internet Marktmonitor 2010

Nederlanders zijn langer online

Vandaag zijn nieuwe cijfers over de internetconsumptie in Nederland bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat de surfpopulatie in de eerste helft van 2010 is gestegen tot 86% tegenover 83% in 2009. Verder is de gemiddelde surft...

Online07.09.2010

Nederlanders zijn langer online

STIR Internet Marktmonitor 2009

STIR heeft de uitkomsten van de Internet Marktmonitor 2009 op haar website gezet. De Internet Marktmonitor is een panelonderzoek van STIR dat onder 1.000 personen het surfgedrag op alle websites registreert. Dit in te...

Online21.02.2010

STIR Internet Marktmonitor 2009

Nieuwe Directie voor JIC STIR

Het bestuur van JIC STIR heeft Frans Kok benoemd tot directeur. Frans Kok is in het verleden onder meer werkzaam geweest bij Intomart GfK en is sinds 1 juni als onafhankelijk adviseur werkzaam in de mediabranche.Na de vo...

Online13.07.2009

Nieuwe Directie voor JIC STIR

STIR wordt JIC STIR

Op vrijdag 15 mei is het STIR internetbereiksonderzoek officieel ondergebracht in een Joint Industry Committee (JIC). Dat wil zeggen dat het onderzoek vanaf nu wordt uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de exploi...

Online17.05.2009

STIR wordt JIC STIR

STIR en NOM publiceren gecombineerd bereik

De Stichting Internetreclame (STIR) en het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOMmedia) publiceren binnenkort hun eerste databestand met daarin het gecombineerde bereik van print en online. Daarmee is een langgekoesterde we...

Online06.04.2009

STIR en NOM publiceren gecombineerd bereik