Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Het Amerikaanse erotische magazine Playboy heeft zijn complete archief online geplaatst. Op de website i.Playboy.com kunnen abonnees digitaal elk exemplaar van de voorbije 57 jaar doorbladeren. Sinds de lancering van de eerste editie – met Marilyn Monroe als covermodel – zijn er 682 afleveringen van het erotische magazine op de markt verschenen. Jimmy Jellinek, CCO van Playboy, zegt optimistisch te zijn dat abonnees 8 dollar per maand of 60 dollar per jaar zullen betalen voor een service, die volgens hem beantwoordt aan een gevoel van collectieve nostalgie en affiniteit.
“De gedrukte versie van Playboy heeft nog een oplage van 1,5 miljoen exemplaren,” merkt Associated Press op. “Vijf jaar geleden telden de oplages gemiddeld nog 3,15 miljoen exemplaren. Het mediabedrijf heeft de voorbije periode talloze pogingen ondernomen om nieuwe lezers aan te trekken, onder meer door driedimensionale versies en zelfs het opvoeren van Marge Simpson. Die pogingen waren echter vooral bedoeld om jongere lezers aan te trekken, maar met het online archief mikt Playboy duidelijk ook op de babyboomers.“
Jimmy Jellinek noemt de nieuwe website de meest sexy tijdmachine van de wereld. Maar niet iedereen is even enthousiast. “Playboy is niet alleen zijn boeiende interviews kwijtgeraakt, maar is ook niet langer toonaangevend,” merkt Samir Husni, directeur van het Magazine Innovation Center aan de School of Journalism van de University of Mississippi. “We zitten niet langer in de jaren vijftig en zestig, toen de mensen nog over de interviews discussieerden. Bovendien kunnen ook elders gemakkelijk naakte vrouwen worden bekeken.“
Husni twijfelt eraan dat de nieuwe service het mediabedrijf veel baat zal bijbrengen. “Er is geen nood aan bij het publiek,” voert hij aan. Jellinek voert echter aan dat de website als een experiment moet worden beschouwd en vooral gericht is op een niche-publiek. Toch vindt hij het aanbod waardevol, aangezien de website een unieke blik op het verleden werpt. Via
Verder lezen over Playboy
Technology01.04.2024
Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech
Social Media28.03.2018
Ook Playboy stopt nu met Facebook
Media04.02.2016
Playboy start nieuwe editie met Snapchat cover
Media13.10.2015
Nederlandse Playboy blijft naaktfoto’s publiceren
Online20.12.2013
Marly van der Velden in de Playboy verbreekt online records
Entertainment04.10.2013
Augmented reality op cover van jubilerende Playboy
Online05.02.2013
In samenwerking met Layar is de eerste interactieve Playboy beschikbaar
Advertising02.10.2012