Online05.05.2011

Waarom content marketing elke adwords campagne verslaat


waarom-content-marketing-elke-adwords-ca.jpg
waarom-content-marketing-elke-adwords-ca.jpg

In dit artikel zal ik proberen uit te leggen waarom het een enorm slecht idee is om je marketing budget in google adwords te steken. (Of eender welk ander advertentie-platform). Laten we eerst vastleggen wat we vergelijken:

• Google Adwords: Zeer gericht adverteren binnen het enorme google netwerk door middel van een pay-per-click campagne.
• Content Marketing: Geld investeren in het publiceren van interessante artikelen die relevant zijn aan je niche.
Lets start!

De kosten
Het gemiddelde CPC-tarief van google adwords is ongeveer 30 cent. Dit wil zeggen dat indien je 30 euro spendeert via een standaard campagne, het ongeveer 100 kwalitatieve bezoekers oplevert. Overweeg het eens om een investering van je tijd ter waarde van 30 euro te doen om een artikel te schrijven, of zelfs een artikel van deze waarde te kopen. (Kijk eens op GhostBloggers.net).

Wanneer je het artikel op je blog of website publiceert en deelt via sociale media, dan kom je gemakkelijk aan 100 gerichte bezoekers. Daar bovenop is er altijd een kleine kans dat je artikel viraal wordt en resulteert in een stevige hap inkomende bezoekers. Ooit al een adwords campagne viraal zien gaan? Ik ook niet.
Hier blijft het niet bij. De continue stijgende tarieven van het pay-per-click netwerk maakt content marketing nog aantrekkelijker. Weet je nog toen bijna elke click via adwords slechts 5 cent kostte?

Traffic
Ik denk dat we het hier allemaal over eens kunnen zijn. Bezoekers die via een google adwords campagne, of via organische zoekopdrachten naar je website komen zijn beiden zeer gericht en waardevol. Dus, waarom is content publiceren nog steeds beter dan adverteren?

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Wat gebeurt er als je advertentie campagne van 3000 euro ten einde loopt? *poef*, je stroom van inkomende bezoekers valt volledig weg. Wat gebeurt er na dezelfde periode, indien je de 3000 euro geïnvesteerd zou hebben in 100 unieke, relevante artikels? Er blijft een long tail van bezoekers naar je website stromen. Dit tot jaren nadat je artikelen gepubliceerd zijn.

De waarde
Menig marketeer berekent de waarde van zijn marketing campagne door middel van de zogenaamde “Return On Investment” (ROI). Dit wil zeggen dat wanneer je 100 euro in een adwords campagne stopt, en 150 euro aan producten verkoopt, je ROI 150% is. Een ROI onder 100% betekent dus dat je een verlies zou maken.
Hier komt de catch. Je zou kunnen zeggen dat zowel content marketing als advertentie marketing een stroom van zeer gericht verkeer oplevert, en dus dezelfde ROI genereert?

Niet echt! Stel je even voor dat je een webshop hebt die reisgidsen verkoopt gericht aan mensen die naar de Noordpool reizen. Je zou een advertentie kunnen laten lopen voor “Reisgidsen Noordpool”, of je zou een artikel kunnen publiceren “Wat zeker niet vergeten wanneer je naar de Noordpool reist”, wat ergens in het artikel je reisgidsen vermeldt en verder linkt naar je webshop.

Nadat een groep bezoekers op je webshop belanden via de advertentie, dan moet je webshop nog steeds het werk van de verkoper spelen en de potentiële klant overtuigen van je fantastische reisgidsen. Echter, indien de potentiële klant op je webshop aan komt via het artikel, dan arriveert deze met het gevoel dat je weet waar je over praat en zal deze persoon makkelijker te overtuigen zijn.

Daar bovenop voegt content marketing nog MEER waarde toe aan je website! Zoals eerder vermeldt, valt het verkeer als een baksteen nadat je adwords campagne eindigt. Maar indien je een hoop artikelen gepubliceerd hebt op een uitgebreide groep relevante websites, dan linken deze bijna altijd terug naar je website of shop. Deze links verhogen de positie van je website in de zoekresultaten van google. Wist je dat ongeveer 70% van alle uitgaande kliks gebeuren via de organische (gratis) zoekresultaten?

Geweldig, is het niet?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch? Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informati...

Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Verder lezen over Content

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

We vragen zoveel aan AI, maar tot nu toe durven nog niet veel mensen het aan om AI te gebruiken voor grotere taken. Zonde, want je kunt samen met een AI-collga een heel succesvol blog runnen. Dat belooft in ieder geval Semrush, dat met ContentShake AI komt. Een manier om ongelimiteerde, publiciteitsklare content te genereren.

Marketing11.11.2024

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!