De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Slechts 28% van de Nederlandse CEO’s van aan de AEX en AMX genoteerde bedrijven is actief via Sociale Media. LinkedIn is het populairste platform onder CEO’s met een gebruik van 26%. De overige onderzochte platformen (Facebook 6%, Hyves 1% en Twitter 1%) worden nauwelijks ingezet door de top van het Nederlandse bedrijfsleven. Deze resulaten zijn te vinden in een deze week gepubliceerd onderzoek van MarketingMonday.
Andere opvallende resultaten. Zeker als deze worden vergeleken met recent onderzoek door Forrester, waaruit blijkt dat maar liefst 79% van de Nederlanders bij een of meerdere social media platformen is aangesloten.
Het onderzoek wat is uitgevoerd in februari van dit jaar heeft gekeken in welke mate CEO’s van grote Nederlandse bedrijven profiteren van de voordelen die social media voor directies te bieden hebben. Deze resultaten zijn vervolgens vergeleken met het gebruik van social media door Amerikaanse CEO’s. In Nederland werden de CEO’s en CFO’s van de aan AEX en AMX genoteerde bedrijven onder de loep genomen. In de Verenigde Staten werd gekeken naar de CEO’s van de Fortune 100 en van de 100 snelst groeiende bedrijven volgens CNNMoney.com.
Enigszins tegen de verwachting in, blijkt de Nederlandse CEO een kleine voorsprong te hebben op zijn Amerikaanse collega. Met name LinkedIn wordt door de Nederlandse CEO vaker ingezet dan in de VS (respectievelijk 26% en 8%). Het gebruik van de overige platformen is ongeveer gelijk. Slechts 6% van de Nederlandse CEO’s is actief op Facebook, tegenover 7% in de VS. Van Twitter maakt in Nederland 1% van de CEO’s gebruik, tegenover 2% in de VS.
De onderzoekers concluderen dat de meeste CEO’s nog niet overtuigd zijn van de voordelen van social media. De whitepaper is op dit moment alleen via de Social CEO actiepagina downloaden.