In januari 2011 hebben 270,6 miljoen unieke bezoekers in Europa retail websites bezocht, dat staat gelijk aan 74,5 procent van alle internetgebruikers, een stijging van 8,5 procentpunt in vergelijking met vorig jaar. Zo blijkt een recent onderzoek van comScore.
Retail websites behaalden ook een groot bereik in de individuele landen met 75 procent van het totale aantal internetgebruikers in 7 van de 18 Europese landen. In 2010 bevatte ongeveer één op de 10 internetsessies in Europa een bezoek aan een retail website.
In Nederland groeide Bol.com met 10 procent en behield zijn marktaandeel als de best bekeken retail website. De grootste groei op de Nederlandse markt werd echter geboekt door AH.nl (Albert Heijn), deze groeide met 41 procent.
In het Verenigd Koninkrijk bereikte de retail categorie 89,4 procent van het totale aantal internetgebruikers (een groei van 6,3 procentpunt in vergelijking met vorig jaar), het grootste bereik van alle Europese markten. Frankrijk kwam op de tweede plaats met een bereik van 87 procent (een groei van 10,5 procentpunt), gevolgd door Duitsland met 82,1 procent (een groei van 9,0 procentpunt). Ierland en Nederland sluiten de rij van markten met het grootste retail bereik, met 80,7 procent in Ierland (een groei van 15,8 procentpunt) en 80,2 procent in Nederland (een groei van 4,9 procentpunt).
Ierland en Rusland behaalden de hoogste groei in retail bereik in Europa. Beide markten boekten een winst van 15,8 procentpunt. Met 40,6 miljoen bezoekers van retail websites in januari bleef Duitsland de grootste Europese markt voor deze categorie, gevolgd door Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk met respectievelijk 36,6 en 34,6 miljoen bezoekers.
In januari 2011 waren bezoekers uit het Verenigd Koninkrijk koploper op het gebied van engagement in de retail categorie, met een gemiddeld aantal van 84,1 minuten besteed op retail websites. Op de voet gevolgd door Frankrijk met een gemiddelde van 83,2 minuten en daarna Turkije met 73,0 minuten. Over de hele linie hebben Europeanen in januari gezamenlijk gemiddeld 52,4 minuten, oftewel iets minder dan een uur per bezoeker, besteed aan retail websites.