Online10.03.2011

Internetpopulatie in Nederland toegenomen in 2010


internetpopulatie-in-nederland-toegenome.jpg
internetpopulatie-in-nederland-toegenome.jpg

Gisteren zijn nieuwe cijfers bekend gemaakt over de internetpopulatie in Nederland. De groei van die populatie steeg van 83% in 2009 naar 86,2% in 2010. Dat betekent dat 11,9 miljoen mensen op de één of andere manier online zijn. Naast de groei van de surfpopulatie steeg ook de gemiddelde surftijd. In 2009 was een surfer gemiddeld 8,5 uur per week online. In 2010 is dit opgelopen tot 9,7 uur, oftewel een groei van 14%. De cijfers zijn afkomstig uit de Establishment Survey van STIR [PDF], dat o.a. de samenstelling en groei van de online populatie in kaart brengt.

In totaal wordt in Nederland wekelijks 115 miljoen uren gesurft. Een jaar geleden was dat nog 96 miljoen uren. De groep 13-34 jarigen heeft het grootste aandeel in dit surfvolume. Zij zijn goed voor 60 miljoen uren. Dat is een aandeel van 52%. Een jaar geleden stond dit aandeel nog op 49%. De 13-34 jarigen zijn bijna 14 uur per week online.

Internet heeft televisie daarmee van de eerste plaats verdreven. De jongeren keken 12,6 uur per week naar televisie in 2010. In 2009 was de gemiddelde kijktijd voor televisie nog net iets langer dan voor internet, maar dat is nu voorbij.

De vijftigplussers hebben met 17% een bescheiden aandeel in het surfvolume. Dit komt vooral door de beperkte surftijd. Gemiddeld zijn de senioren maar 4,4 uren per week online. Wel laten de vijftigplussers met een toename van 9% een bovengemiddelde groei zien in het aantal surfers. Televisie voert bij de senioren nog steeds de boventoon. De gemiddelde kijktijd bedraagt hier 18,2 uren per week.

Internet heeft op basis van de nieuwe cijfers een consumptie-aandeel van 17%. Dat is ruim één procent meer dan een jaar geleden. Radio heeft met 38% het grootste aandeel gevolgd door televisie (33%). De dagbladen en tijdschriften hebben een gezamenlijk aandeel van 11%.

In de Establishment Survey is ook gevraagd naar het gebruik van social media. Hyves blijft hier de onbetwiste nummer één met een participatiegraad van 42,5% (40% in 2009). Facebook en Twitter zagen hun netwerk in een jaar tijd bijna verdubbelen. Facebook ging van 10% naar 20% en Twitter van 4% naar 6%. Dat betekent zo’n 2,4 miljoen particuliere accounts op Facebook en ruim 700.000 twitteraars in 2010.

...

Verder lezen over Nederland

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Je wil aan het einde van het jaar bezig zijn met je kerstboom optuigen, maar je zal je toch ook over je zorgverzekering moeten buigen.

Nieuws20.11.2024

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet. Als gevolg hiervan neemt de lijst van confrontaties met wolven alsmaar in omvang toe.

Nieuws14.11.2024

Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijk
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

Deze week is alweer de tiende editie van het Wildlife Film Festival Rotterdam (WFFR) van start gegaan! Deze feestelijke jubileumeditie opende met de wereldpremière van De Verwonderaars van de Rotterdamse filmmaker Rik van der Linden. Ook zijn er veel films van eigen bodem, thema- en shortprogramma’s en een filmtournee door de stad.

Events06.11.2024

10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Blokker gaat mogelijk failliet. Het is een Nederlands icoon dat verdwijnt. En daarmee ook veel Blokker-nostalgie, want die is er volop.

Nieuws05.11.2024

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

De handige app WeTransfer, om bestanden te versturen, is uitgevonden in Nederland en altijd gerund vanuit ons land, maar dat is nu voorbij.

Online02.08.2024

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS