Online18.01.2011

Een op de drie Nederlanders is multiscreen-gebruiker


een-op-de-drie-nederlanders-is-multiscre.jpg
een-op-de-drie-nederlanders-is-multiscre.jpg

Een op de drie Nederlanders (34%) is een zogenaamde Multiscreen User. Dit betekent dat deze groep regelmatig gebruik maakt van zowel televisie, internet via de pc/laptop en internet via de mobiele telefoon. En van deze groep gebruikt bijna de helft ook een gameconsole. De pc/laptop kan van deze schermen het minst gemist worden. Zo blijkt uit onderzoek van Microsoft Advertising en twist uitgevoerd door MeMo2 onder ruim 1500 respondenten.

Het profiel van de zogenaamde multiscreen-gebruiker is meer divers dan wordt gedacht. Ze zijn verdeeld over meerdere leeftijden. De 25-34 jarigen lopen wel voorop in het gebruik van meerdere ‘schermen’. Ook blijkt dat de multiscreen-gebruiker significant vaker man is en hoog opgeleid. Voor de hele groep geldt dat het actieve mediagebruikers zijn. Zij benutten de mogelijkheden van de verschillende schermen meer en beter dan de gemiddelde Nederlander.

Behalve de ingeburgerde taken als e-mailen en zoeken, wordt er door deze groep meer getwitterd, online gekocht, gemiste televisieprogramma’s bekeken en op blogs gereageerd. De tijd die aan het internet op de mobiele telefoon, pc/laptop of gameconsole wordt besteed gaat vooral ten koste van het kijken naar televisie.

De mobiele telefoon en laptop hebben voornamelijk een functionele rol (respectievelijk 82% en 91%). De televisie en gameconsole worden meer geassocieerd met ontspanning en vermaak; respectievelijk 86% en 92%.

De dagelijkse activiteit per apparaat verschilt nogal. De mobiele telefoon wordt primair gebruikt om snel informatie op te zoeken, zoals openingstijden van winkels en reisinformatie. Voor deze taken vervangt de mobiele telefoon in veel gevallen de computer. Dit geldt voor meer dan driekwart van de Nederlanders (78%). De pc/laptop wordt van alle schermen op dit moment voor het grootste aantal verschillende activiteiten gebruikt. Het bekijken van video’s blijkt het minst gebonden aan een scherm. Bijna de helft van de ondervraagden (46%) gebruikt daar de pc/laptop voor. Ook op de mobiele telefoon worden uitzendingen teruggekeken: dit geldt voor 19% van de jongeren en 15% van de ouderen.

Voor alle leeftijdsgroepen geldt dat de pc/laptop het scherm is dat het minst gemist kan worden door de consument. Voor de jongere doelgroep is de mobiele telefoon onmisbaar en deze groep blijkt totaal niet gehecht aan televisie. Voor maar liefst 96% van de jongeren (16-24 jaar) kan de televisie de deur uit. Voor die groep zijn er genoeg alternatieven. Zij kijken dan ook het meest uitgesteld via andere schermen.

De multiscreen-consument is dus een feit. Uit het onderzoek blijkt echter dat er nog een behoorlijk gat is tussen de behoefte van de consument en de realiteit.

Rachel Parratt, Manager Marketing bij Microsoft Advertising: “Multiscreen-consumenten vinden het vanzelfsprekend dat alles op elk moment via elk kanaal beschikbaar is; via het scherm dat op dat moment het meest geschikt is voor hun doel. Ruim een derde van de respondenten geeft zelfs aan dat hij of zij een positiever indruk krijgt van de afzender wanneer deze content via verschillende schermen beschikbaar stelt. In de praktijk komt dit echter nauwelijks voor vindt de multiscreen-consument. Dit biedt dus volop kansen voor adverteerders.

Voor de onderzoekers is duidelijk geworden dat adverteerders rekening moeten houden met meerdere ‘schermen’ voor het voeren van succesvolle campagnes. Daarbij geldt nadrukkelijk dat elk ‘scherm’ zijn eigen karakter heeft.

Jeroen van Hove, Strategy Director bij twist: “We hebben met dit onderzoek vastgesteld dat het hart van iedere strategie ligt bij de pc/laptop. We weten nu welke schermen welke behoeften invullen voor de verschillende doelgroepen. Dit is onmisbare informatie. Ik kan niet wachten om de volgende stap in dit onderzoek te nemen en uit te breiden met een praktijk case om de toegevoegde waarde van de verschillende schermen onderling te zien“.

...

Verder lezen over Microsoft

Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams

Het idee is dat je hardop tegen je computer of telefoon praat en vervolgens zorgt de AI voor een nabootsing van wat je zegt in een andere taal. In jouw stemgeluid.

Online19.11.2024

Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams

Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst

Het Amerikaanse IT-bedrijf Microsoft zou er praktijken op nahouden die bepaald geen eerlijke handel zijn, denkt de FTC.

Online18.11.2024

Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst

Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt

Er zit in de nieuwe versie van de Outlook-client een bug waardoor een nieuwe afspraak in de agenda zetten geen optie is.

Online12.11.2024

Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt

Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie

Het bekende kladblok op je PC is altijd zo lekker eenvoudig, maar dat betekent niet dat het niet slimmer kan.

Artificial Intelligence07.11.2024

Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Even snel iets kopieren-plakken is er niet meer bij voor mensen die Klassieke Outlook gebruiken. Maar er is een oplossing.

Online04.11.2024

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Er is een workaround
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Eerst leek de wereld er nog niet klaar voor en nu is het juist Microsoft zelf dat er niet klaar voor is. Recall is weer uitgesteld.

Artificial Intelligence31.10.2024

Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

Microsoft voegt nieuwe, AI-agents toe aan Copilot. Ze zijn geheel zelfwerkend, dus ze verrichten allerlei taken die werk uit handen nemen van menselijke medewerkers.

Artificial Intelligence22.10.2024

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

5 handige programma’s voor online samenwerken

Online samenwerken kan voor problemen zorgen: miscommunicaties ontstaan vrij snel. Met deze tools gaat samenwerken beter.

Online11.10.2024

5 handige programma’s voor online samenwerken