Online18.01.2011

Een op de drie Nederlanders is multiscreen-gebruiker


een-op-de-drie-nederlanders-is-multiscre.jpg
een-op-de-drie-nederlanders-is-multiscre.jpg

Een op de drie Nederlanders (34%) is een zogenaamde Multiscreen User. Dit betekent dat deze groep regelmatig gebruik maakt van zowel televisie, internet via de pc/laptop en internet via de mobiele telefoon. En van deze groep gebruikt bijna de helft ook een gameconsole. De pc/laptop kan van deze schermen het minst gemist worden. Zo blijkt uit onderzoek van Microsoft Advertising en twist uitgevoerd door MeMo2 onder ruim 1500 respondenten.

Het profiel van de zogenaamde multiscreen-gebruiker is meer divers dan wordt gedacht. Ze zijn verdeeld over meerdere leeftijden. De 25-34 jarigen lopen wel voorop in het gebruik van meerdere ‘schermen’. Ook blijkt dat de multiscreen-gebruiker significant vaker man is en hoog opgeleid. Voor de hele groep geldt dat het actieve mediagebruikers zijn. Zij benutten de mogelijkheden van de verschillende schermen meer en beter dan de gemiddelde Nederlander.

Behalve de ingeburgerde taken als e-mailen en zoeken, wordt er door deze groep meer getwitterd, online gekocht, gemiste televisieprogramma’s bekeken en op blogs gereageerd. De tijd die aan het internet op de mobiele telefoon, pc/laptop of gameconsole wordt besteed gaat vooral ten koste van het kijken naar televisie.

De mobiele telefoon en laptop hebben voornamelijk een functionele rol (respectievelijk 82% en 91%). De televisie en gameconsole worden meer geassocieerd met ontspanning en vermaak; respectievelijk 86% en 92%.

De dagelijkse activiteit per apparaat verschilt nogal. De mobiele telefoon wordt primair gebruikt om snel informatie op te zoeken, zoals openingstijden van winkels en reisinformatie. Voor deze taken vervangt de mobiele telefoon in veel gevallen de computer. Dit geldt voor meer dan driekwart van de Nederlanders (78%). De pc/laptop wordt van alle schermen op dit moment voor het grootste aantal verschillende activiteiten gebruikt. Het bekijken van video’s blijkt het minst gebonden aan een scherm. Bijna de helft van de ondervraagden (46%) gebruikt daar de pc/laptop voor. Ook op de mobiele telefoon worden uitzendingen teruggekeken: dit geldt voor 19% van de jongeren en 15% van de ouderen.

Voor alle leeftijdsgroepen geldt dat de pc/laptop het scherm is dat het minst gemist kan worden door de consument. Voor de jongere doelgroep is de mobiele telefoon onmisbaar en deze groep blijkt totaal niet gehecht aan televisie. Voor maar liefst 96% van de jongeren (16-24 jaar) kan de televisie de deur uit. Voor die groep zijn er genoeg alternatieven. Zij kijken dan ook het meest uitgesteld via andere schermen.

De multiscreen-consument is dus een feit. Uit het onderzoek blijkt echter dat er nog een behoorlijk gat is tussen de behoefte van de consument en de realiteit.

Rachel Parratt, Manager Marketing bij Microsoft Advertising: “Multiscreen-consumenten vinden het vanzelfsprekend dat alles op elk moment via elk kanaal beschikbaar is; via het scherm dat op dat moment het meest geschikt is voor hun doel. Ruim een derde van de respondenten geeft zelfs aan dat hij of zij een positiever indruk krijgt van de afzender wanneer deze content via verschillende schermen beschikbaar stelt. In de praktijk komt dit echter nauwelijks voor vindt de multiscreen-consument. Dit biedt dus volop kansen voor adverteerders.

Voor de onderzoekers is duidelijk geworden dat adverteerders rekening moeten houden met meerdere ‘schermen’ voor het voeren van succesvolle campagnes. Daarbij geldt nadrukkelijk dat elk ‘scherm’ zijn eigen karakter heeft.

Jeroen van Hove, Strategy Director bij twist: “We hebben met dit onderzoek vastgesteld dat het hart van iedere strategie ligt bij de pc/laptop. We weten nu welke schermen welke behoeften invullen voor de verschillende doelgroepen. Dit is onmisbare informatie. Ik kan niet wachten om de volgende stap in dit onderzoek te nemen en uit te breiden met een praktijk case om de toegevoegde waarde van de verschillende schermen onderling te zien“.

...

Verder lezen over Microsoft

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

Microsoft voegt nieuwe, AI-agents toe aan Copilot. Ze zijn geheel zelfwerkend, dus ze verrichten allerlei taken die werk uit handen nemen van menselijke medewerkers.

Artificial Intelligence22.10.2024

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

5 handige programma’s voor online samenwerken

Online samenwerken kan voor problemen zorgen: miscommunicaties ontstaan vrij snel. Met deze tools gaat samenwerken beter.

Online11.10.2024

5 handige programma’s voor online samenwerken

Microsoft breidt zijn AI-hulp Copilot uit en zet Recall toch door

AI is nog flink in ontwikkeling, maar de innovaties volgen elkaar in een rapper tempo op dan ooit. Dat stelt Microsoft, het IT-bedrijf dat zelf ook flink innoveert met zijn Copilot-AI.

Artificial Intelligence02.10.2024

Microsoft breidt zijn AI-hulp Copilot uit en zet Recall toch door

OpenAI is van plan om ChatGPT steeds duurder te maken

Voor het einde van het jaar zou de prijs van ChatGPT met 2 dollar worden opgehoogd, zo blijkt uit een investeringsrapport. In 5 jaar tijd wordt dat 44 dollar per maand.

Artificial Intelligence01.10.2024

OpenAI is van plan om ChatGPT steeds duurder te maken

Microsoft Copilot komt met Pages: een ultiem samenwerkdocument

Microsoft kondigde Copilot Wave 2 aan in een livestream. Eén van de handigste nieuwe taken is Pages waarmee samenwerken beter moet gaan.

Artificial Intelligence17.09.2024

Microsoft Copilot komt met Pages: een ultiem samenwerkdocument

Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd

Oprah presenteert een tv-special om te vertellen hoe AI het dagelijks leven beïnvloedt en er zitten bekende mensen uit de tech-industrie bij om dat verhaal te doen.

Artificial Intelligence04.09.2024

Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd

Microsoft Teams maakt eindelijk één app voor al je accounts

MS Teams wordt een stuk beter. Hoe? Met een app. Geen zorgen, niet nóg een naast de twee die je nodig hebt: juist één to rule them all.

Online21.08.2024

Microsoft Teams maakt eindelijk één app voor al je accounts

Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-trailer toont Zombies-modus

Call of Duty: Black Ops 6 komt eraan en natuurlijk gaat die gepaard met een Zombies-modus. In de cinematische trailer ervan krijg je de sfeer vast mee.

Gaming07.08.2024

Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-trailer toont Zombies-modus