Stonden de afgelopen twee dagen Chatter, de cloud en database.com centraal, vandaag was het de beurt aan force.com. Een ontwikkelplatform voor de cloud. Het CRM pakket krijgt werkelijk waar geen enkele aandacht, het gaat om het grote plaatje. Salesforce wil Microsoft zijn voor de cloud. Sun Microsystems die faam wist te vergaren met Java, Salesforce die met force.com de standaard wil worden in de cloud. Het aardige is dat dit een visie is die niet plots is komen opdagen.
Nee, hier is men al behoorlijk wat jaren mee bezig. Hulde voor de wijze waarop ze de concurrentie aangaan met Oracle en Microsoft. Van de 15.000 mensen in de zaal zal het overigens hooguit 1.000 mensen echt hebben geïnteresseerd. Als argeloze eindgebruiker van Salesforce wil je het niet weten en ben je eigenlijk ook niet geïnteresseerd in deze platformen. Maximaal rendement uit het maandelijkse abonnementsbedrag wil het doorsnee MKB bedrijf behalen. Zelf applicaties ontwikkelen is er voor de meesten gewoonweg niet bij.
Echt Amerikaans is de aandacht die wordt geschonken aan welzijnsprojecten. In eerste instantie denk je bij jezelf; het zal allemaal wel, maar toen ik vanavond met een Salesforce medewerker aan de praat raakte bleek het wel degelijk inhoud te hebben. Als medewerker wordt je geacht één procent van je werktijd te besteden aan vrijwilligerswerk. Dat zijn een tweetal dagen per jaar die moeten worden besteed aan, door Salesforce uitgekozen, lokale goede doelen. Bijzonder, met name als je hoort welke impact dat heeft op de medewerkers. Daartegenover passeerden grootheden als Stevie Wonder en Bill Clinton vandaag ook de revue maar de wereldverbeterende woorden die zij uitspraken bleven totaal niet hangen. Dit getuige de grote hoeveelheid mensen die, gedurende de speech, de zaal verlieten.
Neemt niet weg dat Marc Benioff, CEO van Salesforce, letterlijk de zaal op de stoelen weet te krijgen door een agressieve viral actie van Microsoft direct de kop in te drukken. Als een volwaardig showman laat hij zien welk offensief Microsoft is aangegaan, door een advertentie te plaatsen van een klant die is overgestapt van Salesforce naar Microsoft. Zelfs mensen op Segways reden rond om deelnemers hierop te wijzen. Als een ware verrassing en held werd de klant op het podium geroepen en werd hij door de 15.000 aanwezigen gedwongen om weer terug te keren naar Salesforce. Een gigantische marketingstunt waarin zelfs de medewerkers geloven. Tuurlijk, en de paashaas bestaat ook nog.
Conclusie van #df10: Voldoende inspiratie opgedaan om door te gaan en te kijken waar wij onze kracht vandaan kunnen halen. Eigenlijk zijn wij, als Twinfield, de Salesforce van de lage landen waarbij wij tegen onze klanten hetzelfde verhaal houden. De wereld verandert, klanten hebben andere verwachtingen van met elkaar samenwerken en verwachten dat kantoren minimaal via de moderne media, zoals Twitter en Facebook, communiceren. Het gaat veel verder dan alleen maar online boekhouden, het gaat om online samenwerken. Alle informatie wordt verplaatst naar de cloud en de wijze waarop we omgaan met deze informatie is compleet anders dan een aantal jaren geleden. Zoals het spel Angry Birds, gemaakt door zes Finse ontwikkelaars, wat inmiddels meer dan 42 miljoen keer is gedownload. Het kan dus, je aansluiten bij een platform waarbij de meesten het idee hebben zich daardoor te beperken.
Tot slot, complimenten voor de wijze waarop Benioff zijn visie aan het implementeren is. Alhoewel ik ervan overtuigd ben dat, als ik een Oracle event zou bijwonen, ik hetzelfde gevoel zou krijgen. Het toont eens te meer aan dat Amerika de bakermat is voor het realiseren van je dromen. De kracht om iets te doen wordt je hier, zonder twijfel, met de paplepel ingegoten.