Vroeg ik mezelf gisteren nog af of Chatter, het Twitter van Salesforce.com, wel zal beklijven, vandaag gaf Marc Benioff tijdens zijn keynote op Dreamforce daarop het antwoord: vanaf februari 2011 is deze app gratis voor iedereen.
Vandaag de dag kan Chatter alleen maar worden gebruikt door Salesforce.com gebruikers. Op diverse platformen, via het web, met de iPhone, Blackberry en Android. Op de iPad is de Chatter app inmiddels gratis te downloaden. Zo ogenschijnlijk klein als deze app lijkt, zo groot is de impact die Benioff het wil laten zijn bij al zijn gebruikers. Maar wat Benioff hier aan de man probeert te brengen is veel groter dan wij in eerste instantie vermoeden. Salesforce omarmt het hele sociale web, omarmt de nieuwe manier van werken en communiceren die dit met zich meebrengt en integreert dit direct binnen hun eigen applicatie.
Ongegeneerd wordt Chatter neergezet als exacte kopie van Twitter, maar geen haan die daar naar kraait. De zaal is gevuld met 15.000 mensen, voornamelijk Amerikanen, en ze vinden het allemaal fantastisch. Langzaam maar zeker wordt ook bij iedere niet-Amerikaan duidelijk welke impact deze nieuwe manier van samenwerken gaat hebben op het bedrijfsleven.
Vandaag is een mooie dag voor mij. Van nature uit omarm ik elke nieuwe technologie die om de hoek komt kijken, dat zit in de genen daar hoef ik verder niets voor te doen. Talloze toepassingen, gadgets en wat al niet meer passeren zo gedurende het hele jaar de revue. Voor mij zijn er dit jaar een aantal zaken blijven hangen na een behoorlijke lange aanloop gedurende 2009: Twitter en Android. Twitter is voor mij uitgegroeid tot de informatiebaak. Daar waar ik voorheen al mijn favoriete bookmarks moest afgaan om mezelf op de hoogte te stellen van de laatste stand van zaken, is dat nu niet meer nodig. Twitter biedt mij tevens de mogelijkheid om, sneller dan wie dan ook, toegang te krijgen tot informatie die ik op dat moment in een bepaalde situatie nodig heb. Dit in combinatie met Flipboard maakt Twitter voor mij een vorm van communicatie waar ik niet meer zonder kan.
Zowel zakelijk als privé heb ik mezelf de afgelopen periode talloze keren moeten verantwoorden waarom ik zoveel met anderen deel. En telkens weer probeer ik het volgende uit te leggen: om te kunnen vermenigvuldigen moet je kunnen delen. Start met geven en je krijgt er heel veel voor terug. Een eeuwenoud principe dat op Twitter prima van toepassing is. Het is een ‘way of life’, altijd online zijn, altijd toegang hebben tot relevante informatie waar je op dat moment je voordeel mee doet. Android voegt daar nog een stukje bewustzijn van je omgeving aan toe. Niet in woorden uit te leggen maar de wijze waarop je met een Android door vreemde omgevingen, zoals San Francisco, navigeert is ongekend. Loop een aantal blokken met me mee en ik laat je de kracht van Android zien.
Dus waarom is vandaag een mooie dag? Omdat ik de bevestiging krijg dat ik niet gek ben.
Altijd online, meerdere apparaten op zak die toegang bieden tot internet, met meerdere dingen tegelijkertijd bezig zijn en dat allemaal vanuit de cloud. Het gebeurt en is niet meer tegen te houden. Een nieuwe manier van werken waarin het hebben van toegang tot informatie van groot belang is, sterker nog, het kan leiden tot competitief voordeel. Benioff heeft dat begrepen en maakt naadloos de overstap van consumentachtige toepassingen als Facebook en Twitter naar eigen cloud toepassingen. Het woord CRM heeft de CEO geen enkele keer laten vallen. Social media, cloud computing en online collaboration des te meer. Het gebeurt en wie daarin niet meegaat, gaat verliezen. Ik heb inmiddels Chatter op mijn iPad geïnstalleerd en de wijze waarop ik geïnformeerd word omtrent alle klantcontacten die Twinfield heeft is fantastisch. Vanuit ons Salesforce systeem wordt er direct klantinformatie ontsloten en kan ik zien welke acties er vanuit onze sales mensen worden ontplooid.
Ik vind het bewonderenswaardig hoe Benioff met veel lef en toewijding hier een grote toekomst in ziet. En ik denk dat hij nog gelijk heeft ook. Deze nieuwe manier van werken is onvermijdelijk. Velen kijken hier met argusogen naar en dat kan ik me voorstellen. Want het heeft heel wat voeten in aarde om deze manier van omgaan met informatie en altijd online zijn, je eigen te maken. Ik voorspel iedereen: je directe omgeving gaat het je niet in dank afnemen. Heb je weer een paar nieuwe vrienden en kennissen op Twitter (die nog maar 50 mensen volgen), klagen ze dat je avatar zo vaak voorbij komt en vragen ze waarom je in hemelsnaam zoveel tweets plaatst? Leg dan maar eens uit dat je zelf misschien wel 1000 mensen volgt en dat het jou daarom niet meer opvalt wie er veel of weinig twittert.
Het zijn nieuwe wetten, nieuwe regels. Het is nieuwe media. Als klap op de vuurpijl gaf de bekende popster Will.I.am (ook wel bekend als lid van de Black Eyed Peas, red.) zijn visie op de cloud. Wat heeft hij hier nou over te zeggen? Nou, luister maar eens.
Al met al, fantastisch om als marketeer deze ontwikkelingen te mogen meemaken. Ook niet verkeerd om vanavond, naast Stevie Wonder, onze cloud popster Will.I.am te mogen aanschouwen. Ach, zo even met mijn hoofd in de wolken kan geen kwaad. Op naar morgen met een nieuwe keynote en wederom vele enerverende sessies.