Online05.10.2010

Big Brother, Big Sister & The Law


big-brother-big-sister-the-law.jpg
big-brother-big-sister-the-law.jpg

Morgen vindt in Amsterdam de iLounge ‘Big Brother, Big Sister & thé Law‘ plaats. Deze door de DDMA georganiseerde bijeenkomt richt zich op de laatste ontwikkelingen in het online verzamelen en verstrekken van persoonsgegevens, ofwel online privacy, een onderwerp dat de laatste maanden veel ter sprake is geweest.

Op deze middag komen een drietal sprekers aan het woord die elk een ander perspectief op de ontwikkelingen zullen laten zien. De voors- en tegens worden besproken door Jeroen Mirck en Natalie Smailou (Marktplaats). Natalie, Head of Strategy, Marketing & AdOperations Marktplaats, beantwoord 3 vragen en geeft daarmee alvast een kleine inzage in haar presentatie en haar mening over online en privacy.

Wat is de kern van jouw presentatie op de iLounge, waar gaat het over?

Relevantie is key voor succesvol online adverteren. Relevantie kan op verschillende manieren worden bereikt. Dit komt uit informatie die je hebt van en over je klant. Marktplaats Media gebruikt verschillende bronnen voor interest based advertising (gegevens uit anonieme profielen, data vanuit Mijn Marktplaats en Acxiom data), waarbij waarborg van privacy centraal staat. Het verwerken van deze kennis in relevante boodschappen voor de klant belooft succesvolle campagnes.

Wat is jouw grootste zorg met betrekking tot privacy en online?

Vooropstaat dat Marktplaats handelt conform de wet bescherming privegegevens en altijd zo zorgvuldig mogelijk zal omgaan met de gegevens van haar gebruikers. Transparantie moet altijd centraal staan in de communicatie met je gebruiker. Het gedrag van onze bezoekers dat gebruikt wordt voor interest based advertising is vastgelegd in anonieme profielen. Uiteindelijk komen we hiermee tot advertentiecampagnes die relevant zijn voor de gebruiker.

Wat is volgens jou de grootste kans met betrekking tot privacy en Behavioural Targeting?

Interest based advertising onder meer via Behavioural Targeting op Marktplaats.nl is een advertentievorm waarbij de consument centraal staat. Hiermee kan een adverteerder een boodschap communiceren die naadloos aansluit bij de productinteresse en koopbehoefte van de Marktplaats-bezoeker. Onze gebruikers krijgen hierdoor een voor hen relevante boodschap te zien, terwijl waarborg van privacy centraal staat.

Verder lezen over Marktplaats

Marktplaats wordt weer een beetje meer eBay met Direct Kopen

Marktplaats wordt voorzien van een Direct Kopen-knop. Hoewel het niet meer van eBay is, is dit wel een typische eBay-functie.

Online29.04.2024

Marktplaats wordt weer een beetje meer eBay met Direct Kopen

Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten

Kijk jij ook wel eens naar alle gratis ‘tweedehands parels’ die op Marktplaats worden aangeboden? Dan ben je zeker niet de enige. Dit jaar er werd 55,5 miljoen gezocht op het woord 'gratis.' Dat is wel wat minder dan...

Online06.12.2023

Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten

Maar ook Vermeer & VanMoof
Tweedehands speelgoed is steeds normaler voor Sint

Ruim vier op de tien ouders verwachten in aanloop naar Sinterklaas tweedehands speelgoed te kopen voor hun kind(eren) (42%). Dat is zeven procent meer dan vorig jaar. Zo blijkt uit onderzoek van Marktplaats. Daar werd de...

Online02.12.2023

Tweedehands speelgoed is steeds normaler voor Sint

Tweedehands auto verkopen: Marktplaats vs. Autoscout

Na zo’n zeven jaar te hebben rondgereden in een bijna bejaarde benzine slurpende Volkswagen Golf 4 V5 – ja die met een 2,3 liter vijfcilinder krachtbron – werd het toch echt tijd om eens naar een nieuwe(re) om te k...

Automotive17.11.2023

Tweedehands auto verkopen: Marktplaats vs. Autoscout

Spoiler alert: het gratis platform leverde meer op
Catawiki zoekt nieuwe LEGO-expert: maak van jouw LEGO-obsessie je nieuwe job

Met LEGO-bouwstenen komen de meest onverwachte ideeën tot leven, maar kunnen ze ook jouw droomjob tot leven wekken? Het antwoord zou zomaar ‘ja’ kunnen zijn. Catawiki, de online marktplaats voor bijzondere objecten,...

Vacatures14.11.2023

Catawiki zoekt nieuwe LEGO-expert: maak van jouw LEGO-obsessie je nieuwe job

Zo kun je geld besparen als je een cadeautje moet kopen

Als je graag geld wil besparen, dan kun je een heleboel dingen laten. Je kunt niet op vakantie gaan, uit eten even links laten liggen, maar er zijn dingen die je echt als allerlaatste strohalm ziet. Natuurlijk vinden de...

Gadgets14.03.2023

Zo kun je geld besparen als je een cadeautje moet kopen

​Derde partijen zijn erger dan pop-ups

Vroeger klaagden mensen steen en been over de vele pop-ups op websites. Daar kwamen adblockers voor, al zullen mensen die die niet gebruiken waarschijnlijk wel gewend zijn aan de pop-ups (en is de hoeveelheid in al die j...

Online28.02.2023

​Derde partijen zijn erger dan pop-ups

Succesvolle Limburgse aanpak tegen betaalfraude bij Marktplaats

In twee jaar tijd is het aantal fraudegevallen door malafide betaalverzoeken op Marktplaats met meer dan driekwart (76,5%) afgenomen. Werd met deze vorm van oplichting begin 2021 nog gemiddeld, volgens schattingen van de...

Cybercrime03.02.2023

Succesvolle Limburgse aanpak tegen betaalfraude bij Marktplaats

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024