Maar zo’n 8,5% van alle marketing-campagnes met viral video’s slaagt erin om voor de beoogde ruchtbaarheid te zorgen. Dat blijkt uit een onderzoek van New Media Age en Rubber Republic. In 20 weken tijd hebben ze zo’n 200 campagnes onderzocht, daarvan bleken slechts 17 clips over 2 weken goed bekeken te worden.
Video’s zijn vaak zo vergankelijk dat hun virale effect al binnen een week na de lancering is uitgewerkt. Volgens een strategist bij Rubber Republic is de consument niet meer bereid om video-materiaal ouder dan een week door te sturen naar vrienden en kennissen uit vrees niet cool genoeg gevonden te worden.
Gemiddeld werden de virale video’s door 199.181 internet-gebruikers bekeken. Op Facebook werden de video’s gemiddeld 681 keer aanbevolen en op Twitter werden gemiddeld 159 aanbevelingen geteld. De meest succesvolle viral video van de voorbije periode was de clip ‘Write the Future‘ van Nike rond het WK voetbal. De clip werd op Facebook 299.262 keer doorgestuurd en op Twitter 31.454 keer.
Eén van de problemen is volgens Rubber Republic de massale hoeveelheid video-materiaal dat op YouTube wordt geplaatst. Elke minuut wordt er 24 uur beeldmateriaal geplaatst. Toni Smith, managing director van The Viral Factory, merkt op dat de omvang van de problematiek een genuanceerde en gerichte benadering noodzakelijk maakt. Daarom is een overwogen plaatsing volgens hem cruciaal, aangezien dat voor een grote onmiddellijke zichtbaarheid zorgt en de impact van de campagne ook met enkele weken kan verlengen. Via