Kranten gaan al jaren remmend de berg af. Online proberen ze te redden wat er te redden valt, maar het resultaat is dat ze met dubbele bezetting twee soorten krant zitten te maken. Tijd om te kappen met papier en online los te gaan. Puntje van belang: doe het dan wel zoals The Huffington Post.
Op zaterdag koop ik nog wel eens een stukje omgehakt bos, door de week struin ik online door alle mogelijke nieuwssites en sites die daarop lijken. Wat me het meest opvalt als ik dat doe, is dat m’n eigen gedrag zo snel veranderd is. De papieren krant liet me na lezing altijd achter met een gevoel van jammer – hij was uit, wat nu? Nog een krant? En welke dan? En er moet tenslotte ook gewerkt worden af en toe.
Online door het nieuws surfen levert geen keuzeproblemen op. Scannen & skippen is het nu, van de nieuwerwetse stijlbloemen van GeenStijl naar de Vlaamse eloquentie van De Standaard naar de snedige reports van BBC News naar de New York section van de International Herald Tribune naar… de Huffington Post.
The Huffington Post, voor zover ik weet de enige internet newspaper die winst schijnt te maken en dat zou meer dan terecht zijn. Erg Amerikaans, dat zeker, maar what the heck. Op het oog erg visueel voor een nieuwssite, maar in Amerika zijn journalisten altijdr sterk in kernachtige headlines en onderschriften en dat zie je ook in de Huffington Post terug.
En je scant & skipt je een ongeluk, want er is veel te zien in alle mogelijke categorieën, van Tech (“Report says Apple to launch 7-inch IPad by Christmas”) tot N.Y. (Lynne Rosenthal, Starbucks Protester, vows never to go to ‘Fascist’ Chain Again’) en meer content voor lering en vermaak. The Huffington Post laat de toekomst van de krant zien. Op redacties en bij uiitgevers van papieren dinosaurussen als De Volkskrant wordt nog altijd gedacht dat de krant tot het einde der tijden zal blijven ristelen.
Zelfs als liefhebber die ik ben van de krant in z’n papieren verschijningsvorm moet ik meewarig het hoofd schudden als ik een krantenmeneer zoiets hoor roepen. Het verdienmodel van kranten is al jaren aan het rafelen, nieuws is water uit de kraan: wat je daarvoor wilt betalen, heeft een plafond dat wel zo’n beetje bereikt is.
Kap met het papier, oude krant. Verleg de focus naar online en verpak het water uit de kraan zo sterk, zo goed, zo informatief, zo verstrooiend, zo veelzijdig en zo verslavend leuk dat mensen er graag komen, terugkomen en blijven hangen. Adverteerders willen niet hoeven kiezen uit Volkskrant papier en Volkskrant online. Adverteerders willen de Huffington Post.