Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Over 4 weken is in Wijk aan Zee de 10e (jubileum) editie van Strandvolleybal.net. Voor wie mee doet, allemaal leuk en hopen dat het mooi weer is en voor de organisatie een uitdaging om het 10 jaar lang vol te houden.
Over passie, zeepbellen, Gouden Netje, VIP Decks, 1000 internet idioten, Corona’s, NewConomy, nog meer zeepbellen en About:Blank, die dit jaar niet winnen. 8 vragen aan Govert van Eerde, Doe Maar-fan en geestelijk vader van dit jaarlijks terugkerende feestje :
Schaamteloze zelfreclame maar wie ben je en wat doe je ?
Govert van Eerde, 45 jaar jong (in tien jaar wel 20 kilo zwaarder). Voorheen Content & Advertising Manager World Online, toen Benelux Regional Director 24/7 Media, daarna CCO (ai) bij Veritate en daarna oprichter/aandeelhouder TAPPS e-mailmarketing (verkocht in 2008). In 2007 Topclick opgericht (niet meer bij betrokken) en in 2009 gestart met BRANDFIELD.com waar ik nog altijd CEO ben en waar ik mij dagelijks mee bezig hou.
Waarom een Volleybal toernooi voor onliners ?
Toen ik leiding gaf aan 24/7 Media was dat ongeveer twee jaar voordat de zeepbel uiteenspatte. Het (Amerikaanse) geld kon indertijd niet op! Ik weet nog dat ik mijn relaties, een hele Engelse dubbeldekker vol, had uitgenodigd voor het eerste come back concert van Doe Maar. Ik zat naast Laurens Massee die toentertijd voor Monsterboard werkte en we hadden het over een nieuw, sportief event. Exclusief voor de online media branche. Op een maandagavond heb ik toen mijn vrienden Kees Zegers (Sapenda), Oscar Kneppers (‘weblog avant la lettre’ WebWatch), Roel Mosterd (BaxterPR) en Marjoirie Karsters (OnStage) erbij gehaald en het beachvolleybal plan voorgelegd op het kantoor van Monsterboard; iedereen enthousiast en toen zijn we zelf aan de slag gegaan. Allemaal 1250 gulden(!) neergelegd en knallen maar.
Kost veel tijd en moeite, hoe hou je dat 10 jaar vol ?
De eerste jaren deden we alles zelf, vanuit Stichting Het Gouden Netje: van het bedrukken van de petjes en strandbedjes, tot het leggen van de lijnen en het speelprogramma samenstellen. Zelf de website bouwen, mensen uitnodigen, bekertjes kopen, meloenen kopen, bands en acts boeken, vlaggen bedrukken. Ongelofelijk amateuristisch, maar mega gezellig. De voorpret die we hadden zal ik nooit vergeten. Etentjes, vaak naar het strand voor “besprekingen en voorbereidingen”, de lol kon niet op. De laatste vier/vijf jaar heb ik met een event bureau samengewerkt, maar zelf de sponsoren gezocht, de marketing gedaan, (media)partnerships gezocht en steeds iets nieuws toegevoegd aan het concept. Zo kwam er het VIP Deck, het Captains Diner voor partners en sponsoren, name it. En gezien de planning van het toernooi altijd tijdens mijn zomervakanties zitten bellen en mailen, dat was soms minder voor mijn dochter met wie ik altijd samen op vakantie ging. Maar geloof me, dat heb ik op meerdere manieren goedgemaakt met haar….
Wat maakt deze 10e editie zo bijzonder ?
Nou ja, wat je zegt: 10 jaar. Dat is nogal wat. Dat maakt het op zich al bijzonder: er zijn geen of heel weinig andere events die zo lang bestaan en zo succesvol zijn. Zeker niet in de online media branche. En mind you: tijdens de laatste editie waren er meer dan 1000 internet professionals aanwezig op het strand!
Hoe serieus moeten de deelnemers dit nemen, moet je kunnen ballen of is de gezelligheid belangrijker ?
Het was in het begin totaal niet serieus: er zijn edities geweest waar om 14:00 uur de Breezers en de Corona’s op waren. Het toernooi hing er een beetje bij. Maar dat is toch wel veranderd: er zijn werkgevers die hun medewerkers belonen voor een eindoverwinning. Wat overigens totaal niet ten koste van de gezelligheid is gegaan. Dat staat nog steeds bovenaan. En weet je, het is de grootste online media banenmarkt van Nederland geworden: hoeveel bedrukte t-shirts ik niet heb gezien met “Kom jij bij ons werken?” (ik noem geen namen…..)
Mooiste herinneringen
Zonder enige twijfel: de tweede editie toen NewConomy dankzij Maurice de Hond en Ruud Smeets hoofdsponsor was. Je kon niet over het strand lopen zonder op een NewConomy bedje of kussen te staan, of zonder goed uit te kijken niet tegen een NewConomy vlaggenmast aan te lopen. Of over NewConomy watersproeiers te struikelen. Of dorst te krijgen want NewConomy had duizenden drankmuntjes laten bedrukken. Maar waarom ik dit de mooiste herinnering vond? NewConomy stelde ons financieel in staat om een mega mobiel bioscoopscherm te huren, ik denk dat dat minimaal 8 x 8 meter moet zijn geweest waar we tijdens de BeachParty, die toen veel later plaatsvond (in de avond), al alle foto’s op konden bekijken die die dag gemaakt waren. Dat had een ongelofelijk effect op alle deelnemers en bezoekers.
Meest opmerkelijke feiten
Nou ja, na dit jaar kregen we natuurlijk te maken met de Internet zeepbel die uiteenspatte. De helft van mijn mailbestand kon ik weggooien: Onbezorgbaar! En dat was nogal zorgwekkend want we vielen toen terug van 32 naar ik meen 24 deelnemende teams (met de grootste moeite). Dat toernooi kostte ons erg veel geld. Wat vervolgens gelukkig weer naar meer dan 40, 50 en in 2008 zelfs naar 82 teams ging in 2008. En dat we zodoende maar liefst € 50.000 konden doneren.
Wie gaat er winnen aka wat kost het om te winnen ?
Deelnemen kost voor bedrijven die al eerder meespeelden slechts € 900,-, waarvan ook nog eens € 250 naar Earth Water en het United Nations World Food Programme gaat. Dat is mijn streven: middels een ontzettend gezellige en sportieve dag veel geld ophalen voor mensen in nood. About:Blank won de laatste vier edities, maar ik schat in dat Reddion (voorheen AdValue) zich een aantal jaren op de vlakte heeft gehouden om nu weer genadeloos toe te slaan. Het kost dus geduld om te winnen!:-) maar of Alex dat heeft…….?
Voor iedereen die wl meedoen, inschrijven doe je hier.