Google laat inmiddels al meer dan een jaar lang doorschemeren aan een soort van betaalde content systeem te werken voor uitgevers. Volgens de Italiaanse krant La Repubblica, kan dat systeem tegen het einde van dit jaar klaar zijn en dus is Google nu op zoek naar uitgevers om ze zich aan te laten melden voor het systeem, genaamd Newspass.
Google wil het verhaal in de La Repubblica niet bevestigen: “We don’t pre-announce products and don’t have anything to announce at this time.” In het stuk van de Italiaanse krant is verder te lezen dat met Newspass, gebruikers in kunnen loggen in de verschillende deelnemende sites met slechts 1 login. Uitgevers kunnen zelf kiezen wat voor soort betaling ze willen accepteren, inclusief abonnementen en microbetalingen. Als er content gevonden wordt van deelnemende uitgevers in Google Search zal er een paywall icoon naast staan om direct toegang te krijgen tot de content door middel van Checkout.
In welke landen Google Newspass uit wil gaan brengen is nog onduidelijk al lijkt het uiteindelijk toch een systeem te zijn dat wereldwijd in gebruik genomen zal worden.