Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.
TIME magazine is de koning der gemotiveerde toplijsten. Eind mei 2010 publiceerde TIME (het magazine is een partner van CNN trouwens) een lijst van de 50 slechte innovaties. In deze lijst vinden wij gedateerde oplossingen zoals de befaamde Ford Pinto, de gangstarrapper-auto met ‘ontploffingsneigingen’ als je van achter wordt aangereden. We vinden -en die is niet zo opmerkelijk- de jaren tachtig videotapes van Betamax. Wij leren uit de lijst dat dit videoformaat reeds in 1975 door Sony is ontwikkeld maar strandde op de beperkte opnameduur van deze relatief kleine videoband.
We maken een sprong in de tijd en stappen over de Virtual Boy van Nintendo, Pop-Up advertenties, de CD-protectie van Sony, de Pet Spa en de lelijke luchtige schoenen genaamd Crocs. TIME zegt niets over de Zune, de minidisc of de Potty Putter.
In de top 50 -waarin willekeurig keurig 50 slechte innovaties worden toegelicht- vinden wij in het Web 2.0-tijdperk het negatieve oordeel over Foursquare, Segway en FarmVille.
Segway: voor luie touristen
De opvallende tweewieler Segway(uit 2001) zou te duur zijn en zo ongeschikt voor enige vorm van massaproductie dus ook voor een massasucces. TIME kent maar twee geschikte gebruikers: mannelijke agenten en luie touristen. Na bijna tien jaar lukt het Segway niet om een normale consumentenmarkt te bereiken.
Foursquare: nutteloos inklokken
Alsof het continu pushen van jouw levenservaring via Twitter en Facebook niet genoeg is, zegt TIME over Foursquare:’the next generation of creepy social networking’. Foursquare bouwt een nutteloze virtuale laag over ons sociaal medialen en kent ‘maar’ 1 miljoen gebruikers (Facebook: 500 miljoen). Toch blijft de populariteit van deze op lokatie gebaseerde inklokker doorstijgen.
Farmville: gebruik je boerenverstand
Eindeloos klikken op een virtuele boerderij om je oogst te laten lukken. Farmville is een verslavend (Facebook) social spel van uitvinder Zynga. Zo een tien procent van de Amerikanen verliezen nutteloos veel tijd aan deze ‘mindless’ game.
Bekijk de hele top 50 op www.time.com
Maar.. wat vinden júillie nu eigenlijk slèchte uitvindingen?
Verder lezen over Farmville
Gaming10.01.2022
Uitgever GTA koopt FarmVille-maker Zynga voor 11,2 miljard euro
Gaming21.12.2019
Zynga is gehackt: 172 miljoen wachtwoorden gestolen
Social Media29.10.2015
Eindelijk, geen irritante spelletjesmeldingen meer op Facebook!
Gaming08.08.2013
Aantal actieve spelers van Zynga-games bijna gehalveerd.
Gaming30.07.2012
Zynga voor de rechter vanwege aandelenfraude
Gaming11.07.2012
Zynga nog niet klaar voor ‘mobiele wereld’
Gaming10.12.2011
Zynga maakt animatie-film van Farmville
Gaming10.09.2011
The Sims Social gaat succesvol de concurrentie aan met Zynga’s -Ville games
Verder lezen over Foursquare
Mobile23.10.2024
De app Foursquare gaat verdwijnen: Swarm blijft
Social Media23.06.2015
Mayorships terug in Swarm
Inchecken maar!Social Media07.05.2015
Mayorships komen weer beschikbaar in Swarm
Social Media14.03.2015
Nieuwe chatfunctie voor Swarm na update
Mobile07.08.2014
Dit is hem dan, de nieuwe Foursquare App
find places you’ll love, anywhere in the worldSocial Media24.07.2014
Inchecken met Foursquare niet meer mogelijk
Social Media01.07.2014
Foursquare gaat data verkopen aan ontwikkelaars
Social Media02.05.2014