28.05.2010
Online

Fikse tegenslag voor HTML5-kamp: NBC en Time Warner blijven bij Flash

By: Johan Voets

BlogOnline
fikse-tegenslag-voor-html5-kamp-nbc-en-t.jpg
fikse-tegenslag-voor-html5-kamp-nbc-en-t.jpg

Mediagiganten NBC en Time Warner slaan vandaag Apple in het smoelwerk. En alle partijen die hard werken aan een snelle integratie van HTML5. Beiden maakte eerder op de dag bekend loyaal te blijven aan Adobe’s Flash en niet hun videomateriaal te gaan omzetten naar het HTML5-protocol. De content van deze twee partijen zal daardoor niet beschikbaar zijn op de iPad en iPhone.  

Eerder schreef ik al dat de sleutel tot een succesvolle en snelle integratie van HTML5 ligt in online video, maar dat een snelle overstap van grote mediapartijen naar de nieuwe standaard nodig is om de sleutel uberhaupt aan het draaien te krijgen.

Vooralsnog blijkt slechts een kwart van alle videocontent geschikt voor HTML5. Wanneer meer (grote) mediapartijen een besluit nemen zoals NBC en Time Warner dat nu gedaan hebben, zal dat percentage niet snel gaan stijgen.

Langzaamaan onstaat er een bizarre en ongemakkelijke “mexican standoff“, nu bijvoorbeeld Google weer dichter tegen HTML5 aanschurkt met ProjectM, maar ook weer zoete broodjes bakt met Adobe met de recente lancering van Froyo. Apple blijft intussen met gebalde vuist verklaren dat het geenzins van plan is Flash te gaan ondersteunen op iPad of iPhone.

Het wordt mij in ieder geval een steeds groter raadsel hoe alle betrokken partijen hier uit gaan komen. Mediapartijen in alle vormen en maten hebben een partij als Apple hard nodig als het gaat om distrubutie, terwijl Apple hun content graag verwelkomt. Ondertussen zorgt Google er met hun technische spagaat voor dat de mediapartijen niet bang zijn om Apple een ferme “nee” te verkopen, want ansich ook weer geen slechte ontwikkeling is te noemen.

To be continued, zo veel is duidelijk.

Share this post