CEO’s vinden dat ze vooral creativiteit aan de dag zullen moeten leggen om succesvol te zijn in de steeds complexere wereld – meer dan rigoureuze discipline op het gebied van bedrijfsvoering, integriteit of zelfs visie. Dat blijkt uit een grote nieuwe enquête van IBM onder meer dan 1500 CEO’s wereldwijd.
Uit de interviews blijkt dat minder dan de helft van CEO’s wereldwijd vindt dat hun bedrijf goed voorbereid is om de volatiliteit en de steeds grotere complexiteit in hun bedrijfsomgeving het hoofd te bieden. CEO’s worden geconfronteerd met enorme verschuivingen – nieuwe regelgeving, veranderingen in de mondiale economische power centers, versnelde transformatie van de industrie, groeiende datavolumes, snel veranderende klantenvoorkeuren – die, volgens de studie, kunnen worden opgelost door de organisatie te doordringen met ‘creativiteit‘.
Meer dan 60% van de CEO’s gelooft dat de transformatie van de industrie de belangrijkste factor is die bijdraagt tot de onzekerheid, en de bevinding wijst op een behoefte aan innovatieve manieren om de organisatiestructuur, financiën, mensen en strategie te beheren.
De enquête wijst ook op sterk uiteenlopende strategische belangen en prioriteiten van CEO’s in Azië, Japan, Europa of Noord-Amerika. Het is de eerste keer dat deze tweejaarlijkse enquête onder leidinggevenden in de privé- en de openbare sector zulke duidelijke regionale verschillen aan het licht brengt. De hele studie is via IBM aan te vragen. Via