Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De helft van alle Amerikaanse gedrukte en audiovisuele media beseffen dat ze de deuren moeten sluiten indien ze er niet in slagen nieuwe bronnen van inkomsten aan te boren. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Project for Excellence van het Pew Research Center bij leden van de American Society of News Editors en de Radio Television Digital News Association.
De meeste betrokkenen voegen er aan toe dat de Amerikaanse journalistiek op de terugweg is. Ondanks dat pessimisme merkt ongeveer driekwart van de ondervraagden op grote bezwaren te hebben tegen een rechtstreekse ondersteuning van de overheid of belangengroepen. De betrokkenen stellen dat een dergelijke hulp zou kunnen leiden tot inmenging en de onafhankelijkheid van het medium zou aantasten. Tom Rosenstiel, directeur van het Pew Research Center, zegt dat de ondervraagden heel goed beseffen dat de sector zelf zijn problemen moet oplossen.
“Uit het onderzoek van het Pew Research Center blijkt dat 18% van de gedrukte media actief bestudeert om de toegang tot zijn websites betalend te maken,” aldus het persbureau Associated Press. “Daarnaast zei 58% een betalend aanbod te overwegen. Volgens 23% van de ondervraagden zouden abonnementen over 3 jaar de meest belangrijke online inkomstenbron van hun websites zijn geworden en zou reclame naar de tweede plaats worden teruggedrongen. Zonder een belangrijke nieuwe inkomstenstroom zullen de gedrukte media volgens 48% van de ondervraagden geen 10 jaar meer kunnen overleven. Voor 31% van de ondervraagden heeft de sector nog amper tot 5 jaar tijd om een oplossing te vinden. Drie op tien van de ondervraagden zegt dat hun medium al lang geleden had moeten beginnen met het aanrekenen van een financiële bijdrage voor de toegang tot de website.”
Bijna de helft van de ondervraagden stelt dat de mediabedrijven in hun bloeiperiode overdreven de nadruk hebben gelegd op de winstmarges. Ook zijn velen ervan overtuigd dat de media veel te traag zijn geweest in het adopteren van het internet en het investeren in online toepassingen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat 58% van de ondervraagden van mening is dat de journalistiek in een verkeerde richting aan het evolueren is. Volgens 62% heeft het internet de fundamentele waarden van het beroep veranderd. In de meeste gevallen wordt er gewag gemaakt van een verlies aan normen. In de audiovisuele media is men iets minder negatief over de financiële toekomst van de sector, maar heerst een minder positieve perceptie over de kwaliteit van de journalistiek. Toch zegt Tom Rosenstiel dat er in de sector geen defaitistische sfeer overheerst. “Men heeft het gevoel dat de defaitisten inmiddels zijn verdwenen en rest het gevecht wil aangaan,” merkt hij op.
Verder lezen over Kranten
Media15.08.2023
NYT laat zich niet meer ‘misbruiken’ door AI-chatbots
Media27.02.2023
Factcheck marathon van samenwerkende media
In aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale StatenOnline19.02.2023
Media klagen ChatGPT-maker aan vanwege trainingsmiddelen
Gaming01.02.2022
Wordle is nu een krantenpuzzel
New York Times neemt de populaire game over voor 'zeven cijfers'DC Business03.11.2021
All-Inn Verspreidingen op overname pad
Nieuws14.04.2021
De nacht van 14 op 15 april 1912 was de nacht van de Titanic
Het nieuws bereikte de wereld pas twee dagen laterNieuws16.02.2021
Vanaf 1922 staat er elke ochtend een strip in de krant
Media17.12.2020