Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De social sharingsite Digg.com gaat afstand doen van de controversiële Diggbar zodra de aankomende nieuwe versie van Digg uit beta gaat. CEO Kevin Rose heeft dat in deze blogposting bekend gemaakt. Ook alle domeinen die voorheen gebanned waren zullen tegelijk beschikbaar worden met de lancering van de nieuwe Digg.
De DiggBar is een iFrame toolbar die boven een website zit (zie image). Het stelt gebruikers in staat “to digg and bury” websites en pagina’s, reacties te bekijken en andere verhalen te vinden zonder steeds terug heoven te keren naar de Digg.com website.
Verder kunnen gebruikers ook verkorte Digg URL’s creëren door het intikken van digg.com/ vóór de URL van een pagina.
Het lijkt dus een bruikbare tool, maar bij de lancering was er veel te doen om de DiggBar. Voornamelijk omdat de URL inkorter werd beschuldigd van het aantasten van de searchranking van een website. Als gevolg daarvan hebben veel websites en gebruikers de DiggBar geblokkeerd.
Digg verdedigde de toolbar door uitgevers en gebruikers te verzekeren dat het geen negatieve invloed had op SEO gebied. Vandaag besteft Rose dat de DiggBar slecht is voor het internet en dat “it causes confusion when bookmarking, breaks w/iFrame busters, and has no ability to communicate with the lower frame (if you browse away from a story, the old digg count still persists). It’s an inconsistent/wonky user experience, and I’m happy to say we are killing it when we launch the new Digg.“
Een goede zet van Digg, iets wat de meeste van ons niet gaan missen… Via