Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Door de economische crisis hebben veel Europeanen het plezier in het winkelen verloren, maar het online shoppen is er wel in geslaagd zijn niveau te behouden doordat consumenten meer tijd thuis doorbrengen en op het internet zoeken naar de beste deals. Dat is de conclusie van een onderzoek van Eurostat en Forrester Research.
Uit het onderzoek blijkt dat 57% van de Europese online consumenten van mening is op het internet betere deals te kunnen vinden. Verder heeft het internet zijn populariteit als winkelkanaal ook tijdens de economische recessie kunnen behouden omdat meer dan één derde van de Europese consument aangeeft de gezochte producten in de fysieke winkels niet te kunnen vinden.
Naarmate de economie zich herstelt en ook breedband verder doorbreekt, zal de consument volgens de onderzoekers verder online blijven shoppen, aangezien men verwacht daar belangrijke voordelen te kunnen vinden.
“Forrester verwacht dat het online shoppen in Europa de volgende vijf jaar telkens een groei van gemiddeld 11 % zal kennen,” merkt The Wall Street Journal op. “De voorbije groei van de online verkoop weerspiegelt de beslissing van de consumenten om thuis te blijven in plaats van hun vrije tijd te besteden aan fysieke winkels en de hoop om online goedkopere aankopen te kunnen doen. Patti Freeman Evans, analist e-commerce bij Forrester, stelt dat de retailsector steeds meer beseft hoe belangrijk het is om producten op het internet aan te bieden. Maar ze merkt op dat de online retailsector nog altijd niet voldoende flexibel en dynamisch is om in te spelen op de behoeftes van de bijzonder complexe consument.”
Forrester voegt er aan toe dat online omzetgroei voor West-Europese retailers belangrijk is, aangezien de markt nog maar weinig verzadigd is.
In Groot-Brittannië zegt 48% van de consumenten geregeld gebruik te maken van het internet om aankopen te doen. In Spanje en Italië zou echter slechts één op tien consumenten online aankopen doen. “Nochtans blijkt een aantal retailers – waaronder het Spaanse Inditex en het Zweedse Hennes & Mauritz (H&M) – volgens Forrester op het gebied van e-commerce nog altijd in zijn kinderschoenen te staan,” aldus nog The Wall Street Journal. “Peter Farren, retailanalist bij de Britse investeringsbank Bryan Garnier, stelt dat de online omzet van Hennes & Mauritz nog altijd tot een enkelcijferig groeipercentage beperkt blijft. Inditex heeft wel aangekondigd dat het later dit jaar in zes Europese landen met een online Zara-winkel van start gaat.” De Franse winkelketen Fnac biedt volgens Forrester daarentegen een aantal extra mogelijkheden aan, waardoor de online verkoop gevoelig is gestegen. Via
Verder lezen over E-Commerce
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthVerder lezen over Europa
Technology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Nieuws24.06.2024
Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EULifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoOnline26.04.2024