STIR heeft de uitkomsten van de Internet Marktmonitor 2009 op haar website gezet. De Internet Marktmonitor is een panelonderzoek van STIR dat onder 1.000 personen het surfgedrag op alle websites registreert. Dit in tegenstelling tot de Webmeter (n=10.000), dat alleen het surfgedrag op de STIR‐aangesloten websites vastlegt.
Veel websites genereren slechts een beperkt bereik. Per maand hebben circa 1.500 websites een ge‐ middeld bereik van meer dan 1% en alleen de top 100 websites hebben een bereik van meer dan 10%. Voor de top 500 geldt dat negen van de tien websites met het grootste gemiddeld maandbereik vorig jaar ook nu weer het grootste bereik hebben. De Telefoongids heeft nu door het samengaan met de Gouden Gids een top 10 positie verworven en Startpagina uit de top 10 van best bezochte websites verdrongen. Youtube.com heeft ondertussen een 4e positie in de ranglijst verworven en Hyves heeft van alle STIR‐sites opnieuw het meeste bereik.
De hoogste nieuwkomer in de ranglijst is twitter.com op positie 90. Deze site kwam in de halfjaarrapportage van 2009 binnen op positie 151 en is daarna dus nog flink doorgestegen. Andere opvallende nieuwkomers zijn bing.com en vakantieveilingen.nl. Facebook stijgt van positie 161 in 2008 naar een 35e positie in 2009. De top 25 op basis van gemiddeld maandbereik is opgenomen in onderstaande tabel.