Sinds afgelopen weekend houdt een parodie van Amsterdamse bodem de gemoederen in de Amerikaanse media flink bezig. Het gaat om de video Avatar L.A.R.P. Deze ‘mockumentary‘ over een stel Avatar fanaten, is een coproductie van het Amsterdamse online reclamebureau Pool Worldwide, productiemaatschappij CZAR en comedy theater Boom Chicago.
De film werd geplaatst op Youtube, maar verspreidt zich razendsnel over het web. Zo droegen invloedrijke sites als the Huffington Post, Perez Hilton, Al Gore’s Current en Wired bij aan de hype rond de film.
De korte film vertelt het verhaal van een aantal Avatar fanaten die met Live Avatar Role Playing (L.A.R.P.) zich op een plaatselijke hei in Wisconsin tot Na’vi transformeren. Doordat de film oogt als een documentaire, wekt het de indruk een werkelijk portret te brengen van Amerikanen uit Wisconsin tijdens één van hun Avatar rollenspelen. In werkelijkheid gaat het hier om fictie en zijn de actiehelden acteurs van Boom Chicago. Uit de begeleidende redactionele stukken en reacties op de video blijkt echter dat velen de grap niet doorzien.
“Dit is een belangrijke reden van het succes“, stelt Hesling Reidinga, creatief directeur van Pool Worldwide en samen met regisseur Willem Gerritsen (CZAR) bedenker van het idee. “We hebben drie ingrediënten genomen die op internet goed scoren. De hype rond Avatar, Live Action Role Playing en video’s die spelen met de vraag of iets ‘echt’ of in scène gezet is“.