Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De omzet van de Amerikaanse e-commerce is het voorbije jaar met 2 % gedaald tot $ 209,6 miljard. Dat blijkt uit cijfers van ComScore. Het is de eerste keer in de geschiedenis dat de sector een daling moet incasseren.
Volgens analisten van het bureau ChoiceStream zou één van de oorzaken van de terugval mogelijk gezocht moeten worden in de tegenvallende prestaties van online productaanbevelingen. Daarbij zei 59% van de consumenten dat de productaanbevelingen op de websites van retailers onvoldoende van kwaliteit waren. Hetgeen opmerkelijk is omdat een jaar eerder slechts 45% van de consumenten geklaagd over gebrekkige productaanbevelingen, die niet overeen zouden stemmen met hun eigen behoeftes of inferieure producten naar voor schuiven.
Onder meer de e-commerce van de reissector werd het voorbije jaar zwaar getroffen. Daar werd een achteruitgang met 5% tot $79,8 miljard opgetekend. De retailsector bleef daarentegen nagenoeg gelijk op $ 129,8 miljard. Voor het grootste gedeelte van het voorbije decennium kende de Amerikaanse retail nochtans een jaarlijkse groei van ongeveer 20%, maar twee jaar geleden viel die omzetgroei terug tot 6%. Dat was meteen de eerste keer dat er slechts van een ééncijferige groei kon worden gesproken. De meeste maanden van het voorbije jaar werd nog een groei opgetekend, maar in juli werd er plots een omzetdaling van 6% gemeld. De twee laatste maanden van het voorbije jaar werd er echter opnieuw een groei opgetekend, met 3% in november en 6% in december.
De verbeterende resultaten van de laatste twee maanden van vorig jaar stemmen volgens ComScore tot optimisme voor het nieuwe jaar. Daarbij wordt erop gewezen dat de tien sterkste dagen van het voorbije jaar voor de Amerikaanse e-commerce in november en december vielen. Hoewel het voorbije jaar met een negatief groeicijfer werd afgesloten, hebben een aantal sectoren toch nog een groei laten optekenen. In de sector van boeken en magazines werd een groei met 12% opgetekend, gedreven door prijskortingen en talloze bestsellers. Op de tweede plaats staat computer-software (7%), gevolgd door sport en fitness (6%) en juwelen en horloges (4%). Andere groeisectoren waren videogames en consoles (3%), consumentenelektronica (3%) en computers (1%). Via Express
Verder lezen over Amerika
Automotive16.08.2024
Japanse kleine autootjes vormen een groot probleem in Amerika
Gadgets04.07.2024
Deze droneshow is van een nieuw niveau
Cybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Social Media26.04.2024
TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht
Technology05.04.2024
GMT+Maan: De maan krijgt zijn eigen tijdzone
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Mobile22.03.2024
Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie
Technology29.02.2024
UFO’s worden vooral gespot in het westen van de Verenigde Staten
Verder lezen over E-Commerce
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthOnline11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Lifestyle18.02.2024