De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Ruim zestig procent van de Nederlanders flirt wel eens via Instant Messenger en meer dan de helft gaat zelfs verder dan alleen flirten: 54 procent van de ondervraagden verklaarde iemand wel eens online de liefde. Alleen Portugezen verklaren hun liefde nog vaker online (56%). Dit blijkt uit de resultaten van een onderzoek van Microsoft op MSN ter gelegenheid van Valentijnsdag. Bijna twintigduizend respondenten uit tien verschillende landen hebben de poll op MSN ingevuld.
Hoewel veel van de respondenten zeggen te flirten via Instant Messenger, zegt toch meer dan de helft (51%) van de ondervraagden online flirten niet makkelijker te vinden dan in het echte leven. Ruim twintig procent (22%) heeft een relatie gekregen met iemand die hij of zij online heeft ontmoet. Bijna een kwart (24%) van die mensen heeft een langdurige relatie opgebouwd en vijf procent is zelfs getrouwd met zijn of haar internetliefde. Opvallend is dat online flirten met collega’s ‘not done’ is voor de meeste respondenten, bijna tachtig procent (79%) doet daar niet aan.
Derk Wagelaar van Microsoft Nederland verbaast de uitkomst niks: “Messenger is een belangrijk communicatiemiddel voor geliefden, vrienden en familie. In Europa zijn er meer dan 128 miljoen mensen die gebruikmaken van een vorm van Instant Messenger. Het is dus niet vreemd dat deze communicatievorm een geliefde manier is om te flirten of om iemand de liefde te verklaren.”
Nederlanders vallen niet uit de toon in vergelijking met respondenten uit andere landen. Alleen bij de vraag “Bij welke gelegenheden denk je het beste nieuwe mensen te kunnen ontmoeten”, zegt een ruime meerderheid (85%) dat toch vooral offline te doen. Ontmoetingen in een bar (58%) of via gezamenlijke vrienden (43%), scoren daarbij hoog. Onze zuiderburen kiezen met 34 procent voor internet als beste ontmoetingsplek en bijna de helft van de Italianen (45%) en Finnen (46%) ontmoet een potentiële nieuwe liefde het makkelijkst online. Van alle respondenten zegt dertig procent internet de beste gelegenheid te vinden om nieuwe mensen te ontmoeten.
Op Valentijnsdag koopt ruim de helft (58%) van de Nederlandse respondenten een cadeautje voor zijn of haar geliefde. Wel wordt er op de centen gelet, veertien procent geeft iets dat niet duurder is dan twintig euro. Maar een op de vijfentwintig mensen tast echt diep in de buidel, deze kleine groep koopt cadeaus die duurder zijn dan vierhonderd euro. Ieren zijn het meest attent op Valentijnsdag: zeventig procent koopt een cadeautje voor zijn geliefde. Italianen geven de minste cadeautjes, iets meer dan de helft (51%) koopt een presentje.
Aan het onderzoek deden tien landen mee: Nederland, België, Finland, Griekenland, Ierland, Israël, Italië, Portugal, Zuid-Afrika en Zweden.
Verder lezen over Microsoft
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online18.11.2024
Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst
Online12.11.2024
Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt
Artificial Intelligence07.11.2024
Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie
Online04.11.2024
Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit
Er is een workaroundArtificial Intelligence31.10.2024
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit
Artificial Intelligence22.10.2024
Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot
Online11.10.2024