Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.
We begonnen ons langzaam af te vragen of Gearbox Software ooit met een opvolger voor Borderlands 2 kwam. Anderhalf jaar lang kwam er alleen maar DLC, DLC en DLC uit, zonder maar een hint over een deel drie. Vandaag kunnen we in ieder geval met zekerheid zeggen… dat we het nog steeds niet weten. Deze herfst komt 2K Australia met Borderlands: The Pre-Sequel. Deze verschijnt vreemd genoeg enkel op PC, PS3 en Xbox 360.
Zoals de titel al hint speelt de game zich tussen Borderlands 1 en 2 af. Pre-Sequel beschrijft hoe slechterik Handsome Jack de macht over het conglomeraat Hyperion grijpt. Dat doet ie overigens met hulp van vier bekende karakters: Athena The Gladiator (Armory of General Knoxx DLC), Wilhelm The Enforcer (tussenbaas in deel 2), Nisha The Lawbringer (ook wel bekend als The Sheriff of Lynchwood in hetzelfde deel) en Claptrap the Fragtrap (idem).
Wat Pre-Sequel interessant maakt is dat je op de maan speelt. De makers zeggen dat je daardoor zwevende sprongen kan maken en regelmatig naar zuurstof moet zoeken. Het laatste dient ook als benzine voor je jetpack. Eenmaal in de lucht kan je ook een duikaanval maken voor extra grondschade. Verder heeft 2K Australia verschillende ijs- en laserwapens toegevoegd.
Het opvallendste is echter de platformkeuze: geen PlayStation 4 of Xbox One. De baas van Gearbox, Randy Pitchford, vindt de PS3 en 360 een logischere keuze. Beiden kennen een fanbase van in totaal 150 tot 170 miljoen. Next-gen heeft in zijn ogen minder gebruikers dan het aantal verkochte Borderlands 2 titels. De kosten wegen daarom nog niet op tegen de baten – zelfs al doen ze de twee debutanten erbij. Pas tegen de derde, vierde kerst verwacht hij een goede next-gen installbase.
Raket
Een opmerkelijke uitspraak. Eentje waar wat op af te dingen valt. Het aantal verkochte next-gen consoles ligt allang boven het aantal Borderlands 2 titels. Met 6 miljoen verkochte PS4 (laatste cijfers van maart) en 3 miljoen keer Xbox One (eind december) gaat de nieuwe markt ook als een raket. Toch, zet 170 miljoen tegen 9 miljoen units en Pitchford heeft zeker een punt.
Blijft de vraag over: waarom geen Borderlands 3? Pitchford geeft toe dat er zeker vraag naar zal zijn. De meesten van Gearbox zouden zelfs dolgraag er weer eentje willen maken. Ze vinden nieuwe titels creëren alleen nóg leuker. De developer kan er niets aan doen, ze houden van uitvinden. Zonder die tic hadden ze zich ‘enkel op Brothers in Arms gericht en was er nooit een Borderlands gekomen’.
Hoe het ook zij, voorlopig neemt 2K Australia de honneurs waar – aangezien Gearbox het te druk heeft. Een eigen titel heeft de studio overigens nooit gehad. De developer was voornamelijk een ‘tech team’. Wel werkten ze mee aan Bioshock, Bioshock Infinite, XCOM: Enemy Unknown en The Bureau: XCOM Declassified. Talent is er dus zeker, nu zien of er een mooie titel uitkomt. Deze herfst kunnen we je meer vertellen.