Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
In het voorjaar van 2009 heeft zo’n driekwart van de 11,8 miljoen internetgebruikers in Nederland laten weten dat ze ooit wel eens goederen via het internet hadden gekocht. Ruim tweederde van hen behoort tot de frequente online shoppers en heeft in de 3 maanden voorafgaande aan de peiling goederen via internet gekocht.
Het gaat hier om meer dan de helft van alle internetgebruikers in ons land. In 2002 behoorden nog maar 2 van 10 internetgebruikers tot de frequente online shoppers. Maar dat aantal is dus flink toegenomen. Zo blijkt uit onderzoek van het CBS (PDF).
Het gemak en de flexibiliteit zijn voor de consument de voornaamste oorzaken van de flinke groei in de afgelopen jaren. 7 op de 10 internetters die frequent online aankopen deden gaven aan dat zaken als gemak, tijdbesparing en winkelen wanneer je maar wilt de belangrijkste redenen zijn om online aankopen te doen.
Verder is ook de toegang tot producten die vaak in de regio niet voorhanden zijn een vaak genoemde reden. Ook een lagere prijs en een grotere keuze zijn heel belangrijke redenen die kopers via internet noemen.
Verblijfsaccommodaties voor vakanties worden het meest genoemd als internetaankoop. Daarnaast worden ook kaartjes voor evenementen, boeken en tijdschriften en kleding en sportartikelen vaak gekocht via internet.
Consumenten die in de 3 maanden voorafgaande aan het onderzoek via internet kochten deden dit meestal vaker dan 1 keer. Ruim driekwart van deze groep gaf aan tussen de 1 en 6 keer iets gekocht te hebben. De overigen kochten zelfs vaker dan 6 keer goederen via internet. Bij de totale uitgaven van deze online shoppers gaat het in ruim vier van de tien gevallen om een bedrag tussen de 100 en 500 euro. Één op de drie gaf minder uit, iets minder dan een kwart zei meer te hebben uitgegeven. Hoewel steeds meer consumenten online hun aankopen verrichten is de totale omzet hiervan nog beperkt, ruim 4 miljard.
Verder lezen over Consument
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023
Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024