Online22.07.2009

Kruistocht in spijkerbroek


kruistocht-in-spijkerbroek.jpg
kruistocht-in-spijkerbroek.jpg

Als we aan spijkerbroeken denken, dan denken we al snel aan de Levi’s 501. Aan het begin van de vorige eeuw nog gezien als een ‘werkbroek’. Tegenwoordig is het kledingstuk overheersend in het straatbeeld en in ontzettend veel verschillende modellen te krijgen. Maar volgens Nederlanders is de spijkerbroek het moeilijkste kledingstuk om aan te schaffen. Zo blijkt uit onderzoek van Ruigrok NetPanel, uitgevoerd in samenwerking met Amsterdam International Fashion Week (AIFW) die deze week plaatsvindt van 22 tot 26 juli.

G-Star: Ster van eigen bodem
Jeansmerken zijn er in alle soorten en maten. Maar het meest toonaangevende jeansmerk is, volgens een kwart van de Nederlanders, het oer-Hollandse G-star. Het merk is in 1989 opgericht en heeft zich in de tussentijd gevestigd in de internationale modewereld. Op de tweede plaats komt Diesel en pas kort daarna het 150 jaar oude Levi’s. G-star is tijdens het AIFW sponsor voor de show van Lichting – collecties van veertien afgestudeerde modetalenten.

Spijkerbroeken NL
Nederlanders hebben gemiddeld 5,4 spijkerbroeken in de kast liggen. Daarnaast blijken Nederlanders traditioneel te zijn in de keuze voor een model jeans. Zo draagt maar 3% de moderne skinny jeans en één op de vijf Nederlanders zegt de ‘baggy jeans’ of ‘boyfriend jeans’ nooit aan te zullen trekken. De toekomst van de jeans lijkt hoe dan ook rooskleurig: een grote meerderheid (81%) is van mening dat de jeans tijdloos is.

Elke spijkerbroek moet wel aan een aantal eisen voldoen: de juiste fitting, een passende wassing en een mooie stof. En zo blijkt een zoektocht naar een nieuwe jeans een ware kruistocht door de stad.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...