Op 4 juni vindt de veiling van de gewilde domeinnaam NL.com plaats. De openbare veiling van dit domein moet minimaal de ‘reserve price’, de laagst acceptabele verkoopprijs, van 590.000 euro opbrengen. De verkoper mikt met name op investeerders en toeristische organisaties die Nederland in het buitenland promoten. Naast het domein NL.com worden nog 200 andere domeinnamen geveild waaronder bioscopen.nl, home.tv, en football.eu.
De veiling vindt plaats op het Targeted Traffic Congres in Amsterdam, een van ’s werelds belangrijkste domeinbijeenkomsten. In het jaar 2009 vinden wereldwijd drie bijeenkomsten plaats. De veiling is toegankelijk voor iedereen die geïnteresseerd is en zij kunnen zowel ter plaatse als online meebieden.
Tijdens het Targeted Traffic-congres in Santa Clara in de Verenigde Staten, dat in april van dit jaar plaatsvond, werd het domein AD.com voor 1,4 miljoen US$ geveild. Hennie Groot Lipman, eigenaar van NL.com en een van de deelnemers aan de paneldiscussie tijdens het congres, legt uit dat dit gangbare prijzen zijn voor topdomeinen: “De prijs voor domeinnamen wordt met name ingegeven door de marketingkracht die er van uit gaat. Door gebruik van een duidelijke domeinnaam zijn producten en diensten eenvoudig vindbaar op het internet. Vaak geldt daarbij ‘Hoe korter, hoe beter’. En de aanschaf is een eenmalige investering. Daarna betaalt de eigenaar slechts verlengingskosten van circa 10 euro per jaar.”
Het congres vindt plaats van maandag 1 tot en met donderdag 4 juni 2009, in het Krasnapolsky Hotel in Amsterdam. De veiling van het domein NL.com is op donderdag 4 juni om 16.00 uur. Geïnteresseerden voor dit congres kunnen meer informatie vinden op www.targetedtraffic.com. Een complete lijst van te veilen domeinnamen is hier te vinden.