De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De soap rond Jan Smit en Yolanthe Cabau van Kasbergen lijkt de media te beheersen en houdt niet alleen onze Minister President (video) bezig. Ook online houdt het de gemoederen bezig en is het eigenlijk te gek voor woorden hoeveel aandacht naar hun beiden uitgaat.
Clipit monitoort dagelijks meer dan 6.000 online nieuwsbronnen: van nieuwssites tot (micro)blogs en discussiefora en maakt regelmatig analyses over opvallende onderwerpen. Deze maand kon het niet uitblijven en scoren Jan en Yolanthe hoog in de online media-analyse van het buro.
Deze analyse bekijkt de hoeveelheid artikelen die verschenen is over bepaalde onderwerpen en het sentiment dat de berichtgeving overbrengt. Ook Gordon bleek een geliefd onderwerp al kreeg hij van de meest besproken persoonlijkheden de negatiefste berichtgeving voor zijn kiezen. Onderstaande figuur toont de verdelingen van gevonden artikelen per BN’er (top 10).
Kijkend naar de de afgelopen twee weken is een interessante trend te zien. Nadat RTL Boulevard op 19 mei de beelden van een zoenende Yolanthe en Wesley Sneijder uitzond, was een dag later een grote piek te zien in het aantal berichten over Jan Smit. Zijn naam komt naar voren in 2.374 berichten, Yolanthe wordt in 1.924 berichten genoemd. Daarbij is ook te zien dat het merendeel van de berichten neutraal van toon is en dus geen oordeel velt over de activiteiten van het voormalig liefdeskoppel.
|
|
Figuur 2 Trend per BN’er
|
|
In de berichtgeving van de afgelopen twee weken verdwijnt Gordon in populariteit van een eerste naar een derde plaats. Paul de Leeuw en Marco Borsato nemen respectievelijk de vierde en vijfde plaats in op de lijst van online meest besproken persoonlijkheden. Deze aantallen komen opgeteld van nieuwssites, (micro)blogs, discussiefora en nieuwsgroepen.
|
|
Sentiment
Gekeken naar het waardeoordeel dat aan de berichtgeving toegekend kan worden, komt het merendeel van de BN’ers er goed vanaf: over het algemeen is die neutraal. Marco Borsato krijgt daarbij het minste kritiek over zich heen terwijl Gordon de nodige online sneren moet verwerken. Hij wordt relatief gezien het vaakst in negatieve context genoemd.
|
|
Figuur 3 Sentiment per BN’er
|
|
Figuur 4 Meest actieve bronnen (Gordon)
|
|
Roddelkoningen
Kijkend naar degenen die verantwoordelijk zijn voor het brengen van showbizznieuws, komen Evert Santegoeds en Albert Verlinde het meest prominent naar voren. Albert Verlinde gaat er van de twee met de meeste online buzz vandoor.
|
|
Figuur 5 Trend per showbizzjournalist
|
|
Clipit maakt online berichtgeving inzichtelijk en monitoort dagelijks meer dan 6.000 online nieuwsbronnen: van nieuwssites tot (micro)blogs en discussiefora. Sinds kort biedt het online monitoring bureau daarbij de mogelijkheid te kijken naar het sentiment van de berichtgeving. Dit kan helpen bij het tijdig signaleren van mogelijke problemen online maar kan ook de populariteit van bepaalde producten aangeven.
|
|
In de online media-analyse werden ook meegenomen:
Adam Curry |
Verder lezen over Buzz
Marketing10.05.2017
Disruptie: opboksen tegen de status quo
Social Media09.05.2017
Niet Mattie en Wietze, maar Domien is de meest besproken radio-dj
Nieuws08.02.2016
De DC Daily van 8 februari 2016
Online19.03.2015
Buzzfeed, meer dan LOLCATS en andere rare lijstjes #SXSW
Social Media16.03.2015
De (zogenaamde) stemfie-trend: wie tweet wat?
Online21.07.2014
Buzzfeed heeft meer bezoek van Pinterest dan van Twitter
Online02.12.2013
Jongeren opgeroepen online crap te maken en delen #makecrap
Online31.10.2013