Online21.05.2009

Veel buzz rondom griepvirus op internet


veel-buzz-rondom-griepvirus-op-internet.jpg
veel-buzz-rondom-griepvirus-op-internet.jpg

Met uitzondering van de gebeurtenissen in Apeldoorn, is Nederland de afgelopen maand in de ban geweest van het griepvirus. Dit blijkt uit onderzoek van Buzzcapture, een bedrijf dat internetdiscussies monitort en analyseert. In het onderzoek is gekeken naar het volume van uitingen (postings en reacties) en de sentimenten rondom het griepvirus A-H1N1 (Mexicaanse Griep) op diverse blogs, webfora en online communities in Nederland.
 
Aan het einde van de vorige maand werd de wereld opgeschrikt door het nieuws over een nieuwe griep uit Mexico. Het zou niet om een klein griepje gaan, maar een dreiging van een heuse pandemie. Buzzcapture heeft de buzz rondom het griepvirus in kaart gebracht in Nederland en vond in een korte periode (19 april t/m 18 mei) meer dan 12.500 uitingen op het internet.

De plaatsen waar de griep het meest is besproken zijn bronnen als Spitsnieuws, Twitter , Geenstijl, Nujij.nl  en Telegraaf.nl. Op Spitsnieuws, Telegraaf.nl en Nujij.nl wordt met name gereageerd op nieuwsberichten. Twitter wordt  vooral gebruikt als virale nieuwsverspreider. Verder zijn op Hyves meer dan 4.000 leden aangesloten bij speciale hyves over het griepvirus.

Buzzcapture heeft een steekproef genomen uit de verschillende social media bronnen en constateert dat veel mensen zich storen aan de onduidelijkheid in de berichtgeving over het aantal slachtoffers, de diverse bestrijdingvormen die worden geopperd (quarantaine voor slachtoffers, vaccins of mondkapjes?) en de vele benamingen voor de griep (is het nu varkensgriep of Mexicaanse griep?). Verder roept het griepvirus vragen op als: lopen we in Nederland ook gevaar of zijn de media paniek aan het zaaien? De rol van de media en de overheid leidt vaak tot onvrede over de informatievoorziening, maar ook tot spot over het griepvirus.

De Amerikaanse overheid besloot onlangs om sociale netwerken in te zetten om de bevolking van informatie te voorzien over de griepepidemie. Zo heeft het Centers for Disease Control and Prevention internetbronnen als Facebook , YouTube en Twitter al ingezet als informatiekanaal. Hoewel uit de in Nederland gevonden discussies blijkt dat er ruimte is voor verbetering op het gebied van informatievoorziening, lijkt de overheid in Nederland deze kanalen nog niet in te zetten.

...

Verder lezen over Buzz

​Disruptie: opboksen tegen de status quo

Deze blogpost is geschreven voor Veronique d’Hooghe, sinds 2000 werkzaam bij omnichannel bureau Oxyma. Meer weten? Kom naar de sessie Unlocking customer value bij NS in Beurs van Berlage 1 juni. Verdere sessie-in...

Marketing10.05.2017

​Disruptie: opboksen tegen de status quo

Niet Mattie en Wietze, maar Domien is de meest besproken radio-dj

Heel radioland staat op zijn kop: Mattie en Wietze zijn uit elkaar. Ze zouden samen de overstap van Qmusic naar Sky Radio maken, maar Mattie blijft gewoon bij Qmusic. En Wietze? Die voelt zich verraden. En dus bemoeit he...

Social Media09.05.2017

Niet Mattie en Wietze, maar Domien is de meest besproken radio-dj

De DC Daily van 8 februari 2016

In de DC Daily vind je leuke, nieuwe, opvallende, interessante en niet te missen weetjes van de dag! Plus alle dingen die wij gewoon kwijt willen. Dit zijn ze van vandaag, 8 februari 2016.

Nieuws08.02.2016

De DC Daily van 8 februari 2016

Buzzfeed, meer dan LOLCATS en andere rare lijstjes #SXSW

Met meer dan 200 miljoen unieke bezoekers per maand is Buzzfeed een van de grootste en meest succesvolle contentplatforms ter wereld. Ter illustratie van dit - in meerdere opzichten - waanzinnige platform, hierbij drie...

Online19.03.2015

Buzzfeed, meer dan LOLCATS en andere rare lijstjes #SXSW

​De (zogenaamde) stemfie-trend: wie tweet wat?

Het was tijdens de gemeenteraadsverkiezigen 2014 een enorme trend: de stemfie. Zoals je vast nog wel weet is de stemfie een selfie die in het stemhokje is gemaakt. Half Nederland leek massaal in de weer te zijn met ste...

Social Media16.03.2015

​De (zogenaamde) stemfie-trend: wie tweet wat?

Buzzfeed heeft meer bezoek van Pinterest dan van Twitter

Buzzfeed is een van de snelst groeiendemediabedrijven ooit, met een maandelijks publiek van 150 miljoen en dat loopt nog steeds op, met name dankzij het ongeëvenaarde inzicht van wat mensen willen lezen of delenop Faceb...

Online21.07.2014

Buzzfeed heeft meer bezoek van Pinterest dan van Twitter

Jongeren opgeroepen online crap te maken en delen #makecrap

Van catbearding tot mamming, van twogging tot dog-shaming: grappige online foto’s en filmpjes zijn superpopulair en groeien dikwijls uit tot echte rages. Uit onderzoek in opdracht van Hi blijkt dat de helft van de Ne...

Online02.12.2013

Jongeren opgeroepen online crap te maken en delen #makecrap

De ultimate Halloween Prank

Het is vandaag 31 oktober.  Het zal dan ook aan weinig mensen ontgaan dat het vandaag Halloween is! Het is dé dag om mensen aan het schrikken te maken, dé dag om je baas met kop koffie en al tegen het plafond aan te l...

Online31.10.2013

De ultimate Halloween Prank