De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Met uitzondering van de gebeurtenissen in Apeldoorn, is Nederland de afgelopen maand in de ban geweest van het griepvirus. Dit blijkt uit onderzoek van Buzzcapture, een bedrijf dat internetdiscussies monitort en analyseert. In het onderzoek is gekeken naar het volume van uitingen (postings en reacties) en de sentimenten rondom het griepvirus A-H1N1 (Mexicaanse Griep) op diverse blogs, webfora en online communities in Nederland.
Aan het einde van de vorige maand werd de wereld opgeschrikt door het nieuws over een nieuwe griep uit Mexico. Het zou niet om een klein griepje gaan, maar een dreiging van een heuse pandemie. Buzzcapture heeft de buzz rondom het griepvirus in kaart gebracht in Nederland en vond in een korte periode (19 april t/m 18 mei) meer dan 12.500 uitingen op het internet.
De plaatsen waar de griep het meest is besproken zijn bronnen als Spitsnieuws, Twitter , Geenstijl, Nujij.nl en Telegraaf.nl. Op Spitsnieuws, Telegraaf.nl en Nujij.nl wordt met name gereageerd op nieuwsberichten. Twitter wordt vooral gebruikt als virale nieuwsverspreider. Verder zijn op Hyves meer dan 4.000 leden aangesloten bij speciale hyves over het griepvirus.
Buzzcapture heeft een steekproef genomen uit de verschillende social media bronnen en constateert dat veel mensen zich storen aan de onduidelijkheid in de berichtgeving over het aantal slachtoffers, de diverse bestrijdingvormen die worden geopperd (quarantaine voor slachtoffers, vaccins of mondkapjes?) en de vele benamingen voor de griep (is het nu varkensgriep of Mexicaanse griep?). Verder roept het griepvirus vragen op als: lopen we in Nederland ook gevaar of zijn de media paniek aan het zaaien? De rol van de media en de overheid leidt vaak tot onvrede over de informatievoorziening, maar ook tot spot over het griepvirus.
De Amerikaanse overheid besloot onlangs om sociale netwerken in te zetten om de bevolking van informatie te voorzien over de griepepidemie. Zo heeft het Centers for Disease Control and Prevention internetbronnen als Facebook , YouTube en Twitter al ingezet als informatiekanaal. Hoewel uit de in Nederland gevonden discussies blijkt dat er ruimte is voor verbetering op het gebied van informatievoorziening, lijkt de overheid in Nederland deze kanalen nog niet in te zetten.
Verder lezen over Buzz
Marketing10.05.2017
Disruptie: opboksen tegen de status quo
Social Media09.05.2017
Niet Mattie en Wietze, maar Domien is de meest besproken radio-dj
Nieuws08.02.2016
De DC Daily van 8 februari 2016
Online19.03.2015
Buzzfeed, meer dan LOLCATS en andere rare lijstjes #SXSW
Social Media16.03.2015
De (zogenaamde) stemfie-trend: wie tweet wat?
Online21.07.2014
Buzzfeed heeft meer bezoek van Pinterest dan van Twitter
Online02.12.2013
Jongeren opgeroepen online crap te maken en delen #makecrap
Online31.10.2013