“In a world where everything is being jammed into 140 characters or less, shorter is better“.
Zo begint deze post op Techcrunch. De zogenoemde “URL shortening services” worden steeds belangrijker voor iedereen die Twitter gebruikt. Het is de enige praktische manier om links met anderen te delen. Vandaag heeft een van die services, bit.ly, zo’n 2 miljoen dollar gecashed. Waardoor de vraag is ontstaan hoeveel die dingen eigenlijk wel niet waard zijn? Niemand weet het werkelijke bedrag. Maar Erick Schonfeld maakt een leuk rekensommetje.
Stel dat Bit.ly 20% van hun aandelen verkocht heeft aan de nieuwe investeerders (the O’Reilly Alpha Tech Fund, Mitch Kapor en Howard Lindzon) dan hebben ze zelf dus nog $8 miljoen in handen. Maar hun marktaandeel is volgens Tweetmeme maar 13%. De meest gebruikte ‘URL inkorter’ is TinyURL met een marktaandeel van zo’n 75%. Dus als bit.ly $8 miljoen waard is dan is TinyURL minstens $46 miljoen (8/13 X 75 = 46.15) waard.
“Yes, I am making up these numbers, just like the investors do“. Maargoed volgens Google Trends lijkt Bit.ly omhoog te schieten, terwijl TinyURL een beetje aan het uitvlakken is.
“Why is bit.ly growing so much faster? One big reason is because it creates even shorter URLs than TinyURL does by about five characters (http://bit.ly/ versus http://tinyurl.com/). Don’t laugh. Every character counts. Bit.ly also offers better analytics and tracking tools on the backend“.
Maar er komen nog meer concurrenten aan. Digg werkt aan zijn eigen URL-shortening toolbar en Stumbleupon werkt aan su.pr, welke zelfs nog korter is dan bit.ly!