Voor wie het nog niet door had; de economische wereld verkeert in een recessie (“oh ja joh?”). Al maanden wordt het nieuws wereldwijd beheerst door economische malaise en ook wij in Nederland praten inmiddels over niets anders. Diverse maatregelen worden getroffen om de wielen van onze economie niet te laten stilvallen in het moeras van de recessie. Opdat we er maar zo snel mogelijk uit zijn met z’n allen. Maar wat voor ‘gevoel’ heeft het volk nu bij de hele situatie en op welke manier wordt hier door de overheid op ingespeeld?
De bedoelingen van minister Wouter Bos zijn uiteraard goed en persoonlijk heb ik zelfs alle vertrouwen in de toekomstige effectiviteit van de Nederlandse maatregelen in theorie, maar op het gebied van communicatie rond dit alles is er door de Nederlandse overheid nog wel wat te verbeteren in deze crisis. Een kort overzicht en het goede voorbeeld van (opnieuw) president Barack Obama. Volgens kenners (wat zijn het er veel ineens hè?) is de enige manier waarop we uit de recessie kunnen komen gelegen in het op gang houden van de economie. Met andere woorden; we moeten huizen kopen (als we een hypotheek krijgen), auto’s kopen (er zijn er genoeg) en zo veel mogelijk geld uitgeven. Op zich een logisch verhaal. De meeste mensen hebben namelijk ook niet noemenswaardig minder geld dan dat ze bijvoorbeeld vorig jaar hadden. De voornaamste reden waarom de economie is zoals hij is, ligt in ‘ons gevoel’. Dit gevoel moet dus veranderen om onze hand van op de knip, naar diep in de buidel te verplaatsen.
Taak dus voor de overheid om naast het nemen van de nodige maatregelen, ook de stemming van het volk zodanig te beïnvloeden dat de angst voor wat nog gaat komen omslaat in het voorkomen van verder wegzakken van onze economie door juist wel nu die nieuwe Peugeot 4007 te kopen (hij is waarschijnlijk al een stuk goedkoper en je houdt ook nog je bij Nedcar werkzame buurman aan het werk). Wat we de laatste maanden zien in het kader van communicatie dat de media een ontzettend belangrijke rol spelen in het vertrouwen van de consument. Het is moeilijk meetbaar, maar het vermoeden is gerechtvaardigd dat de media wereldwijd zelfs een belangrijk aandeel hebben in de zwaarte van de huidige crisis. In ieder geval zien we aan het zoekvolume in Google het logische gevolg dat de behoefte aan informatie in Nederland explodeert op het moment dat de media beginnen te berichten over de kredietcrisis in de Verenigde Staten. Door de toon van de berichtgeving (er was ook weinig positiefs te melden natuurlijk) zal een grafiek van vertrouwen in de economie vermoedelijk exact gespiegeld zijn aan onderstaande toename van interesse.
Belangrijk vraagstuk in dezen is volgens mij; “houdt de verantwoordelijkheid van de overheid op bij het nemen van maatregelen ter beperking van de gevolgen van een economische crisis, of mogen we ook verwachten dat men het volk optimaal informeert teneinde de schade aan het consumentenvertrouwen en daarmee aan de economie te beperken?”
In Amerika zien we dat de overheid bij monde van president Obama erg duidelijk communiceert wat er allemaal gebeurt en hoe zaken er voor staan. Belangrijke aanvulling; dit wordt niet aan de onafhankelijke pers overgelaten, maar men houdt het duidelijk zelf in de hand. Daardoor ligt de toon en regie van de boodschap volledig bij de federale overheid zelf. Deze week werd daartoe Recovery.gov gelanceerd. Iedereen kan daar zien wat er gebeurt met zijn of haar op dit moment extra kostbare belastingcenten en wat de effecten zijn. Directe, eerlijke communicatie dus! De inleidende tekst op de homepage luid letterlijk; “On Tuesday, March 3, 2009, President Obama and Transportation Secretary LaHood announced the release of $27 billion in funds from the American Recovery and Reinvestment Act to help states create a 21st century infrastructure. Learn more about where your taxpayer dollars are going.”
Een groot voordeel van deze wijze van communiceren is natuurlijk dat de toon in berichtgeving niet onderhevig is aan dat wat kranten doet verkopen, maar dat de overheid zelf de regie in handen heeft. Daarnaast is het belangrijkste dat de consument eerlijk op de hoogte gehouden wordt van wat er gaande is en dat hij/zij daardoor hopelijk doet waar de term consument op doelt. Tenslotte zal dit soort transparantie vermoedelijk ook leiden tot meer sympathie voor de initiatiefnemer (Obama dus in dit geval). Persoonlijk denk ik dat de Nederlandse overheid hier een goed voorbeeld aan kan nemen. Wat vind jij? Moeten ons’ Wouter en Jan Peter zich beperken tot het faciliteren van een situatie waarin de economie blijft draaien, of hebben ze ook een communicatietaak in het scheppen van vertrouwen als basis voor het gewenste duwtje in de rug?
Via Brandmerck.nl
Verder lezen over Communicatie
Online30.10.2024
Een nieuw tijdperk voor Narrowcasting: bereik iedereen, overal
Lifestyle23.12.2023
Veiligheidskunde opleiding? Bekijk hier de tips!
Nieuws19.12.2023
Woord van het jaar 2023: Graaiflatie
Zowel in Nederland als België wordt flink gegraaidOnline17.07.2023
World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer
DC Business21.10.2022
Zo zorg jij voor een tevreden en ijzersterk team op de werkvloer!
Mobile10.06.2022
Een walkie-talkie-functie voor iPhone: dit is het nut ervan
Metaverse23.02.2022
Kun je straks in het Metaverse een praatje maken met een Peruaan?
Mobile17.02.2022
Agentschap Telecom legt nu ook WhatsApp en Skype onder de loep
Verder lezen over Overheid
Cybercrime02.10.2024
Ben jij online op te lichten? Doe de gratis cursus Digitale Weerbaarheid
Automotive16.07.2024
Waarom je nu die tweedehands elektrische auto moet kopen die je wil
Cybercrime04.07.2024
Update je smarthome-apparaten, juist als je op vakantie gaat
Nieuws17.01.2024
Meer flitspalen bij spoorwegovergangen
Geslaagde pilot krijgt een vervolgAutomotive10.01.2024
Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto
De subsidiepot is nu geopendAutomotive20.12.2023
Duitsland schrapt subsidie voor EV’s
UPDATE: Drie fabrikanten blijven deze maand de volledige subsidie betalenMobile07.12.2023
Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?
Technology25.10.2023