Online02.03.2009

Nederlanders brengen meer tijd online door


nederlanders-brengen-meer-tijd-online-do.jpg
nederlanders-brengen-meer-tijd-online-do.jpg

De STIR heeft vandaag de nieuwste cijfers over het gebruik van internet in Nederland bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat de surfpopulatie in 2008 is gestegen tot 82%, dat was 81% in 2007, en dat de gemiddelde surftijd met 8% is toegenomen tot zo’n 6,9 uur per week. De cijfers zijn afkomstig uit de Establishment Survey die elk half jaar door Intomart GfK wordt uitgevoerd.

De surftijd van 6,9 uur per week is berekend over alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. Als er gekeken wordt naar alleen de surfers dan is de surftijd 8,4 uur per week. In totaal is de internetconsumptie (surfpopulatie x surftijd) in de genoemde periode met bijna 8% toegenomen, waarvan het grootste gedeelte door een langere surftijd.

De grootste groei wordt gerealiseerd door de groep 50-plussers. De internetpenetratie steeg hier van 59% in 2007 naar 63% in 2008 en de gemiddelde surftijd nam in deze groep toe van 3 uur per week tot 3,5 uur per week. Bij de groep 13-34 jaar is de internetpenetratie inmiddels op 99% uitgekomen. Zij zijn met 10,6 uur surfuren per week de meest intensieve surfers. Hun aandeel in de totale surftijd bedraagt ruim 60%.

Internet heeft als enige mediumtype een groei laten zien in tijdsconsumptie. Televisie, radio en tijdschriften lezen daalden allemaal in 2008 als gekeken wordt naar het aantal uren per week dat hier aan besteed werd. Het lezen van kranten bleef in tijd gemeten gelijk. Het consumptie-aandeel van internet steeg van 11,3% in 2007 naar 13,7% in 2008. In de groep zware surfers (meer dan 5 uren per week) heeft internet inmiddels een aandeel van 25%.

...

Verder lezen over Stir

comScore breidt Audience Measurement in Nederland uit

comScore maakt vandaag bekend dat het een volledig pakket analyseservices voor publieksmetingen en advertentieanalyses in Nederland op de markt wil brengen. Deze aankondiging volgt op de succesvolle lancering van het com...

Advertising04.06.2013

comScore breidt Audience Measurement in Nederland uit

JIC STIR : Surfvolume in 2011 met 18% gegroeid

JIC STIR heeft vandaag nieuwe cijfers bekend gemaakt over het gebruik van internet in Nederland. In 2011 groeide het gebruik van internet met 18%. Een klein deel van deze groei wordt veroorzaakt door de toename van het a...

Online21.03.2012

JIC STIR : Surfvolume in 2011 met 18% gegroeid

STIR in zee met comScore en Intomart GfK voor nieuw bereiksonderzoek

JIC STIR heeft na wat zij zelf omschrijven als een intensieve tenderperiode van bijna anderhalf jaar, een Letter of Intent getekend met het consortium bestaande uit comScore en Intomart GfK voor de opzet en uitvoering va...

Online01.07.2011

STIR in zee met comScore en Intomart GfK voor nieuw bereiksonderzoek

STIR publiceert Internet Marktmonitor 2010

De STIR heeft zojuist via een persbericht de uitkomsten van de Internet Marktmonitor 2010 gepubliceerd. De Internet Marktmonitor is een panelonderzoek van STIR dat onder 1.000 personen het surfgedrag op alle websites reg...

Online17.03.2011

STIR publiceert Internet Marktmonitor 2010

Nederlanders zijn langer online

Vandaag zijn nieuwe cijfers over de internetconsumptie in Nederland bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat de surfpopulatie in de eerste helft van 2010 is gestegen tot 86% tegenover 83% in 2009. Verder is de gemiddelde surft...

Online07.09.2010

Nederlanders zijn langer online

STIR Internet Marktmonitor 2009

STIR heeft de uitkomsten van de Internet Marktmonitor 2009 op haar website gezet. De Internet Marktmonitor is een panelonderzoek van STIR dat onder 1.000 personen het surfgedrag op alle websites registreert. Dit in te...

Online21.02.2010

STIR Internet Marktmonitor 2009

Nieuwe Directie voor JIC STIR

Het bestuur van JIC STIR heeft Frans Kok benoemd tot directeur. Frans Kok is in het verleden onder meer werkzaam geweest bij Intomart GfK en is sinds 1 juni als onafhankelijk adviseur werkzaam in de mediabranche.Na de vo...

Online13.07.2009

Nieuwe Directie voor JIC STIR

STIR wordt JIC STIR

Op vrijdag 15 mei is het STIR internetbereiksonderzoek officieel ondergebracht in een Joint Industry Committee (JIC). Dat wil zeggen dat het onderzoek vanaf nu wordt uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de exploi...

Online17.05.2009

STIR wordt JIC STIR