Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
PR 2.0 is niet alleen een boeiend speelveld, het is ook een mijnenveld. Als je tenminste geen rekening houdt met het feit dat alles wat je op websites publiceert potentieel de hele wereld over gaat. Afgelopen week ging Ryanair opzichtig in de fout, door zich ongezouten te laten gaan naar aanleiding van een kritische opmerking van een blogger. De botte reactie krijgt inmiddels aandacht van over de gehele wereld.
Wat was er aan de hand? Jason Roe, een ontwikkelaar/blogger was erachter gekomen dat de bookingssite van Ryanair niet helemaal soepel omging met sessies, waardoor het leek alsof je met wat manipulatie kosteloos vluchten kon boeken. Hij maakte er een blogpost van en nodigde anderen uit om het ook eens te proberen. Big deal.
Ryanair, bij monde van ‘Staffer #1, #2 en #3 ontkende dit niet alleen, maar besloot vervolgens de blogger nog even feestelijk af te zeiken.: “you’re an idiot and a liar!! …you are so stupid you dont even know how you did it!…
En niet alllen de blogger, maar en passent ook het door hem gebruikte blogsysteem WordPress: “…what self respecting developer uses a crappy CMS such as word press anyway…” Beledigende blogpost uit naam van Ryanair, richting een volstrekt nietsvermoedende organisatie als WordPress. WordPress-oprichter Matt Mullenweg verbaast zich inmiddels ook publiekelijk over de aanval.
Dom dom dom. Schelden zegt zoals altijd meer over degene die scheldt dan over degene die beschimpt wordt. De prijsvechter blijkt opeens een ordinaire straatvechter. Jason Roe’s blog telt inmiddels 398 reacties, and counting…
En daarmee is het nog niet af. Gevraagd om tekst en uitleg bevestigt Ryanair de bijdragen van de medewerker(s), en legt en passant wat uit over zijn beleid in deze: “Ryanair can confirm that a Ryanair staff member did engage in a blog discussion. It is Ryanair policy not to waste time and energy corresponding with idiot bloggers and Ryanair can confirm that it won’t be happening again. Lunatic bloggers can have the blog sphere all to themselves as our people are far too busy driving down the cost of air travel”.
Tja, is dit bewonderenswaardige openheid? Of is dit grenzenloos naief? Ik snap de frustratie die bedrijven soms hebben ten aanzien van “die bloggers die maar kunnen schrijven wat ze willen”. Maar of ze daar dan zo mee om moeten gaan..?
Verder lezen over PR
DC Business21.12.2023
Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA
DC Business10.07.2020
Digital Marketing Summit: PR meets Marketing
Online21.04.2020
Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0
Online21.03.2019
Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie
DC Business17.06.2018
5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018
Entertainment23.11.2017
Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland
Murder on the Orient Express in het echtSocial Media12.04.2017
Het PR-drama van United Airlines gaat viral
Social Media10.04.2017