Online27.02.2009

Ryanair vindt bloggers idioten


ryanair-vindt-bloggers-idioten.jpg
ryanair-vindt-bloggers-idioten.jpg

PR 2.0 is niet alleen een boeiend speelveld, het is ook een mijnenveld. Als je tenminste geen rekening houdt met het feit dat alles wat je op websites publiceert potentieel de hele wereld over gaat. Afgelopen week ging Ryanair opzichtig in de fout, door zich ongezouten te laten gaan naar aanleiding van een kritische opmerking van een blogger. De botte reactie krijgt inmiddels aandacht van over de gehele wereld.

Wat was er aan de hand? Jason Roe, een ontwikkelaar/blogger was erachter gekomen dat de bookingssite van Ryanair niet helemaal soepel omging met sessies, waardoor het leek alsof je met wat manipulatie kosteloos vluchten kon boeken. Hij maakte er een blogpost van en nodigde anderen uit om het ook eens te proberen. Big deal.

Ryanair, bij monde van ‘Staffer #1, #2 en #3 ontkende dit niet alleen, maar besloot vervolgens de blogger nog even feestelijk af te zeiken.: “you’re an idiot and a liar!! …you are so stupid you dont even know how you did it!…

En niet alllen de blogger, maar en passent ook het door hem gebruikte blogsysteem WordPress: “…what self respecting developer uses a crappy CMS such as word press anyway…” Beledigende blogpost uit naam van Ryanair, richting een volstrekt  nietsvermoedende organisatie als WordPress. WordPress-oprichter Matt Mullenweg verbaast zich inmiddels ook publiekelijk over de aanval.

Dom dom dom. Schelden zegt zoals altijd meer over degene die scheldt dan over degene die beschimpt wordt. De prijsvechter blijkt opeens een ordinaire straatvechter. Jason Roe’s blog telt inmiddels 398 reacties, and counting…

En daarmee is het nog niet af. Gevraagd om tekst en uitleg bevestigt Ryanair de bijdragen van de medewerker(s), en legt en passant wat uit over zijn beleid in deze: “Ryanair can confirm that a Ryanair staff member did engage in a blog discussion. It is Ryanair policy not to waste time and energy corresponding with idiot bloggers and Ryanair can confirm that it won’t be happening again. Lunatic bloggers can have the blog sphere all to themselves as our people are far too busy driving down the cost of air travel”.

Tja, is dit bewonderenswaardige openheid? Of is dit grenzenloos naief? Ik snap de frustratie die bedrijven soms hebben ten aanzien van “die bloggers die maar kunnen schrijven wat ze willen”. Maar of ze daar dan zo mee om moeten gaan..?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over PR

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

Edelman, een van ‘s werelds grootste communicatie- en PR-bureau's, heeft verschillende mensen in de EMEA regio (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) benoemd om het leiderschap van verschillende sectoren en praktijken t...

DC Business21.12.2023

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Herken je dit: …Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf…Wij ontzorgen onze klanten…Wij staan voor onze klanten klaar…Bij ons telt alleen het allerbeste…Bij ons staat de klant centraal Ik daag je uit eens te te...

Online21.03.2019

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Visitekaartjes. Wie kan de scène uit American Psycho vergeten waarin yuppie Wall Street-types elkaar proberen te overtroeven met wie het smaakvolste kaartje heeft. Maar zijn visitekaartjes in deze tijd van technologie,...

DC Business17.06.2018

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Als je het nog niet had meegekregen: er komt binnenkort een nieuwe versie van Murder on the Orient Express in de bioscopen. Een beetje promotie is dan nooit weg, dus heeft 20th Century Fox samen met de Finse spoorwegen i...

Entertainment23.11.2017

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Murder on the Orient Express in het echt
Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Het incident van luchtvaartmaatschappij United Airlines heeft inmiddels zo’n beetje alle nieuwsrubrieken en media wel weten te halen. Tijdens een vlucht die letterlijk was overboekt, wat zoveel betekent als dat er meer...

Social Media12.04.2017

Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

Het begon ofwel als een heel goed uitgekiende PR-move van Burgerketen Wendy's, of als grap van random Twitter-gebruiker Carter Wilkerson. Hij vroeg aan het bedrijf op Twitter hoeveel retweets hij moest krijgen voor een j...

Social Media10.04.2017

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

gratis PR-stunt voor burgerketen Wendy's