Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Dat we allemaal zuinig moeten doen, weten we. Maar waarom zijn bedrijven nog steeds huiverig over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)? Om hier achter te komen heeft DPA Supply Chain een onderzoek – sustainability in de supply chain – uitgevoerd. Het onderzoek richtte zich op sustainability binnen de supply chain (inkoop, logistiek en productie) van 50 bedrijven uit de FEM Top 300.
Ontwetendheid en MVO niet zien als een mogelijkheid tot het besparen van kosten zijn de meest opvallende uitkomsten van het onderzoek. Volgens directeur van DPA Supply Chain, Max Boodie, biedt MVO namelijk grote kansen op het gebied van kostenbesparing. Efficiënter transport draagt bijvoorbeeld bij aan reductie van
CO2-uitstoot en brengt tegelijkertijd de logistieke kosten fors omlaag.
Het mooiste voorbeeld vind ik die van KLM. De luchtvaartmaatschappij heeft een nieuw soort verf ontwikkeld. Vliegtuigen zijn nu makkelijker schoon te maken, waardoor hiervoor minder water nodig is. Dat is al één besparing. Maar de nieuwe verf blijkt ook veel lichter in gewicht: er is dus ook minder brandstof nodig om een blauwe kist in de lucht te krijgen. Twee vliegen in één klap dus.
Bedrijven hoeven natuurlijk niet allemaal zo ingewikkeld te denken als KLM. Door de kleinste aanpassingen in de inkoop kun je al meedoen aan MVO. Koop bijvoorbeeld gerecycled printpapier of plaats spaarlampen door het hele bedrijf.
Denk binnen de onderneming niet alleen creatief om geld te verdienen maar ook om maatschappelijk te ondernemen. Het mooie is namelijk dat het vaak samen gaat…
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024