Nederlandse opinieleiders hebben meer vertrouwen in het bedrijfsleven en in de overheid dan een jaar geleden, blijkt uit wereldwijd onderzoek naar vertrouwen. Nederland is het enige Westerse land waar het vertrouwen in het bedrijfsleven en de overheid is gestegen (met 7% en respectievelijk 10%). 62% van de ondervraagde Nederlanders heeft vertrouwen in het bedrijfsleven versus een gemiddelde van 42% van de ondervraagde Europeanen. Dit blijkt uit de tiende editie van de Edelman Trust Barometer, het jaarlijkse wereldwijde onderzoek van PR-bureau Edelman, naar het vertrouwen van 4.475 opinieleiders in overheden, bedrijfsleven, media en NGO’s. Het onderzoek is uitgevoerd in november en december 2008, direct na de Amerikaanse presidentsverkiezingen.
De VS hebben te maken met een historisch dieptepunt; het vertrouwen in het bedrijfsleven is daar op het laagste niveau van dit decennium (van 58% in 2008 naar 38% in 2009). Een meerderheid van de wereldwijde respondenten roept op tot hechtere samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven, en frequente en transparante communicatie om het vertrouwen te herstellen.
Overheid wint vertrouwen
In Nederland blijft de overheid het meest vertrouwde instituut: 76% van de respondenten vertrouwt de overheid, 60% het bedrijfsleven. Uit het onderzoek blijkt dat 65% van de wereldwijde respondenten oproept tot verdere overheidsregulering met name als het gaat om het voorkomen van toekomstige financiële crises. Zelfs in de VS is meer dan de helft voor striktere regelgeving in plaats van een vrij marktsysteem met minimaal toezicht.
“De Nederlandse regering heeft zich onderscheiden door snel in te grijpen tijdens de financiële crisis. Hiermee heeft de overheid mogelijk een daling in vertrouwen kunnen voorkomen en zelfs een stijging kunnen realiseren,” aldus Annemieke Kievit, general manager van Edelman in Amsterdam.
Vertrouwen in media daalt
Uit het onderzoek blijkt dat het vertrouwen van Nederlandse opinieleiders in de media is gedaald ten opzichte van vorig jaar: 32% van de ondervraagden vertrouwt berichtgeving in kranten (-16%), 40% vertrouwt radionieuws (-13%), 31% vertrouwt zakelijke tijdschriften (-12%) en 48% televisienieuws (-9%).
Net zoals afgelopen jaar vertrouwen Nederlandse opinieleiders ‘mensen zoals ikzelf’ het meeste als bron van betrouwbare zakelijke informatie (59%, een daling van 14%). Wetenschappers en experts, en financiële – en marktanalisten worden door respectievelijk 56 en 54% van de Nederlandse respondenten gezien als meest betrouwbare bronnen; een stijging van 14 en 11% in vergelijking met vorig jaar. De CEO en medewerkers van een organisatie worden als minst betrouwbare bron gezien voor bedrijfsinformatie (33% respectievelijk 28%).
Annemieke Kievit: “Naast goede producten en diensten zijn de belangrijkste voorwaarden om de reputatie van een organisatie positief te beїnvloeden; goed omgaan met medewerkers, betrouwbaar senior management en eerlijke en regelmatige communicatie. De helft (52 procent) van de Nederlandse opinieleiders geeft aan dat ze informatie drie tot vijf keer van geloofwaardige bronnen moeten horen voordat ze het geloven.”