Online29.01.2009

Recessie vertraagt opkomst mobiel adverteren nauwelijks


recessie-vertraagt-opkomst-mobiel-advert.jpg
recessie-vertraagt-opkomst-mobiel-advert.jpg

Ondanks de wereldwijde terugloop van advertentie-inkomsten zal de huidige recessie de verschuiving van traditionele media naar online media nauwelijks vertragen.

Dat stelt accountants- en adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) in haar gisteren gepubliceerde rapport ‘Mobile Advertising’. Volgens het rapport (download hier de .pdf) duurt het slechts twee jaar voordat bedrijven mobiel adverteren volwaardig meenemen in hun marketingmix.

Het bedrag dat adverteerders besteden aan mobiel internet neemt de komende vier jaar in Nederland met gemiddeld 38,9% per jaar toe naar 145 miljoen1 euro in 2012, zo verwacht PwC. Mobiel adverteren neemt daarmee relatief net zo’n hoge vlucht als adverteren via het internet

Volgens Erik Klein Nagelvoort, verantwoordelijk partner voor de telecomsector bij PwC, leent mobiel adverteren zich zeer goed voor een effectief doelgroepbereik. Nu er bovendien goede mobiele toestellen zijn, er aan content geen gebrek is en mobiel internet sneller en goedkoper wordt, lijkt weinig de acceptatie van mobiel adverteren in de weg te staan.

Volgens het rapport heeft mobiel adverteren een veel hogere conversieratio – het aantal keren dat een consument doorklikt naar een mobiele internetsite – dan reguliere internetcampagnes. Erik Klein Nagelvoort: “Het vereist enige durf om in deze economisch moeilijke tijden voor een innovatieve manier van adverteren te kiezen. Maar naast het voordeel van hoge conversieratio’s past mobiel adverteren ook bij bedrijven die voorop willen lopen in merkinnovatie.

Hij doelt daarmee op de uitstraling die deze innovatieve manier van adverteren heeft op consumenten en bijvoorbeeld bij het werven van personeel. Sceptici betwijfelen of consumenten zitten te wachten op commerciële boodschappen op het schermpje van hun mobiel. En ook onderzoeken laten een wisselend beeld zien.

Of consumenten mobiel adverteren massaal zullen omarmen hangt volgens het PwC-rapport af van hoe serieus een adverteerder de consument neemt. Het principe werkt alleen als de consument er zelf naar vraagt en de meerwaarde van de aanbieding evident is, de zogenaamde opt-in benadering. Erik Klein Nagelvoort ziet veel potentie in mobiele campagnes in combinatie met plaatsbepaling. “Daarbij ontvangt de consument tijdens het winkelen sms-berichten met winkelaanbiedingen binnen hun interessegebied. Dit inzicht zal een belangrijke groeimotor voor mobiel adverteren zijn.

Een best-practice komt van twee Amerikaanse elektronicaverkopers die sms-alerts verzonden als bijvoorbeeld een bepaalde TV in de uitverkoop ging. In dit geval werkten de retailers nauw samen met de fabrikanten van de producten. Op de fabrikantwebsite kon men namelijk aangeven of een geïnteresseerde een sms wilde ontvangen als één van de retailers het product in de uitverkoop deed. In Nederland zien wij de toepassing van GSM al langer in bijvoorbeeld de bankensector, maar echt innovatief adverteren door middel van dit medium gebeurd nog niet.

Ook de komst en populariteit van zogenaamde 3G telefoons – Apple’s iPhone’s en HTC en Google’s G1 – en de daarbij gepaarde verbreding van mobiele content vormt volgens het rapport een impuls. Bedrijven zoals Google zijn traditiegetrouw voorlopers op het gebied van online adverteren. Het advertentiemedium AdWords heeft zijn weg al gevonden naar de iPhone en de G1. “Het is nu tijd voor andere ontwikkelaars om goede manieren van toepassing te vinden. Wie nu zaait zal binnen twee jaar oogsten”, nogmaals Nagelvoort.

...

Verder lezen over Mobile Advertising

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?