14.01.2009
Online

Gerecyclede viral opnieuw een succes

By: Jeroen de Hooge

BlogOnline
gerecyclede-viral-opnieuw-een-succes.jpg
gerecyclede-viral-opnieuw-een-succes.jpg

“Ik wil een viral” is de laatste jaren misschien wel de meest gehoorde opdrachtomschrijving die een creatief bureau voor zijn kiezen krijgt. Vandaar ook dat we ons sinds de uitvinding van de term ‘viral’ al jarenlang het hoofd breken over hoe een goede viral precies is opgebouwd. Soms is het echter helemaal niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden, en recycle je gewoon een bestaande grap.

Dat is precies wat we bij MTV gedaan hebben in opdracht van adverteerder Beachmasters: Om kans te maken op een gratis vakantie is het de bedoeling dat zo veel mogelijk deelnemers hun telefoonnummer achterlaten op een actiesite, en als ze gebeld worden de Beachmasters vakantieyell (Hoppa!) laten horen.

Beachmasters Laat Je Horen is dan ook de Pay-off van de campagne die loopt op TV, print en radio. Maar, leidt al dat gefeest op vakantie niet vaak tot onherstelbare gehoorschade? Immers, de muziek staat in buitenlandse discotheken vaak veel harder. In samenwerking met het GPB Nederland ontwikkelde Beachmasters daarom een gratis hoortest op www.kunjehoren.nl. Jongeren kunnen zo zelf onderzoeken in hoeverre zij blijvende gehoorschade hebben opgelopen. 

De echte viralkenners hebben ‘m waarschijnlijk al herkend, deze viral is een directe variatie op de Noorse Horseltest van het Rode Kruis die een jaar geleden erg succesvol was. Maar ook voor virals geldt: beter goed gejat dan slecht verzonnen. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Share this post