Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Op de fiets wind en regen trotseren, urenlang in de file staan, in een overvolle bus of tram wachten en mijn persoonlijke favoriet: mijzelf irriteren aan mensen die niet begrijpen dat de roltrap een middel is om sneller op een andere verdieping van een (metro) station te komen en standvastig op de linkerkant blijven staan. Deze dingen kunnen tot het verleden horen want volgens de Telegraaf van gisteren zit thuiswerken in de lift.
Met behulp van de hedendaagse techniek wordt het voor werknemers makkelijker om thuis te werken. Je pakt gewoon je laptop, logt in op het intranet van je werk en je kunt aan de slag.
Maar waarom blijven werkgevers en de overheid twijfelen over thuiswerken? Simpele afspraken zijn niet voldoende, werkgevers willen met eigen ogen zien dat thuiswerken ook resultaat oplevert voordat ze overstag gaan.
Vooral onder vrouwen is de vraag naar werkgevers die thuiswerken aanbieden groot. Uit een onderzoek van thuiswerkorganisatie Moneypenny blijkt dat vrouwen wel degelijk meer uren willen werken. Als de mogelijkheid bestaat om (deels) thuis te werken, zijn ze bereid om weken van maar liefst 36 uur te maken – in tegenstelling tot de 20 uur die ze nu werken. Een dreigend tekort op de arbeidsmarkt als gevolg van de vergrijzing is hiermee in één klap opgelost.
In 2003 had ongeveer een kwart van de bedrijven in Nederland mensen in dienst die thuiswerken. In 2007 is dat al opgelopen tot bijna de helft van de bedrijven. Natuurlijk wordt het wat lastig voor verpleegkundigen of horecapersoneel, maar voor veel kantoormedewerkers zou thuiswerken geen probleem moeten zijn. Zij zijn ervan overtuigd dat je thuis resultaatgericht kunt werken… nu hun directeuren nog.