Online08.01.2009

Media-innovatie Nederlandse bedrijven lijkt stil te staan


media-innovatie-nederlandse-bedrijven-li.jpg
media-innovatie-nederlandse-bedrijven-li.jpg

80% van de marketing en mediaprofessionals vindt dat hun bedrijf in 2008 meer had moeten experimenteren op het gebied van marketing, communicatie en mediagebruik om onderscheidend vermogen te creëren en de marketingkracht van het bedrijf te versterken.  Dat is een van de belangrijkste conclusies van het vandaag gepubliceerde onderzoek ‘Het Experiment’ van MWG, de grootste vereniging van communicatie- en mediaprofessionals in Nederland. 40% van de ondervraagden laat blijken dat er meer budget of een groter percentage van het totaalbudget vrijgemaakt zou moeten worden om te kunnen of mogen experimenteren. Heineken wordt met afstand genoemd als meest experimentele adverteerder, gevolgd door Unilever en Albert Heijn. 

MWG liet het onderzoek uitvoeren door Intomart GfK als voorloper van het aankomende MWG Congres 2009 dat plaatsvindt op 12 en 13 februari 2009. Een keur van (inter)nationale ondernemers spreekt daar over de rol, het nut, de noodzaak en het succes dat experimenteel ondernemerschap hun bedrijf heeft opgeleverd en wat er vandaag de dag op diverse marketing en mediagebieden allemaal mogelijk is.

Nederlandse bedrijven, dat wil zeggen adverteerders en hun adviseurs,  experimenteerden vooral met sociale netwerken, actieve deelname aan blogs en internetfora, narrow casting, mobiele communicatie,  ‘seeding’  en met TV formats. Professionals in het vak houden hun kennis op peil of laten zich inspireren tot experimenteren door het raadplegen van vakliteratuur en casestudies. Ook wordt overleg met leveranciers vooral bij adverteerders genoemd als inspiratiebron, specifieke training wordt bij alle ondervraagden het minst genoemd.

Het vak lijkt stil te staan
Verontrustend is, aldus MWG Congres voorzitter en initiator van het onderzoek Jan Knaap, het simplistische beeld dat de ondervraagden hebben wat nu eigenlijk “Experimenteren” op het vlak van marketing, communicatie en mediagebruik is. “Opvallend genoeg worden er nauwelijks concrete voorbeelden van mooie experimenten door de respondenten genoemd. En als dat al gebeurt dan zijn het voorbeelden uit een verder verleden zoals de Unox Nieuwjaarsduik van Unilever, Sixpack van Heineken, dan wel een spraakmakende campagne zoals die van OHRA met de Bassie PR stunt. Daarbij lijkt het ook nog eens alsof alles wat met inmiddels gangbare en breed toegepaste nieuwe media te maken heeft als experimenteel en innovatief wordt ervaren. Dat heeft iets oneigenlijks”.

Illustratief is het antwoord dat een van de respondenten gaf: ‘volgens mij is er een experiment gedaan met Hyves!’.  Knaap: “Voor ons is dit een bevestiging dat het aankomende MWG congresthema dat geheel in het teken staat van experimenteren komt op het juiste moment komt en de premisse onderstreept dat ons vak stilstaat zonder dat we er erg in hebben”.

Management …. móet voortouw nemen
Draagvlak bij de directie en vooraf vastgelegde budgettaire ruimte worden door de ondervraagden genoemd als belangrijkste randvoorwaarden om meer te kunnen experimenteren. Op dit moment is dit slechts in 8% van de gevallen vooraf budgettair geregeld bij bedrijven en bij 16% is het procesmatig binnen het bedrijf in een of ander vorm vooraf geregeld. Dit cijfer komt aardig overeen met de groep ondervraagden die vindt dat er afgelopen jaar voldoende is geëxperimenteerd.

Jan Knaap: “We kunnen hier uit opmaken dat bedrijven de ruimte om te experimenteren beter moeten regelen en vastleggen en niet moeten overlaten aan de individuele marketing of media professional, het moment of puur toeval. Immers circa de helft van de ondervraagden zegt dat ze het nu zelf mogen bepalen in welke mate zij experimenteren, maar in de praktijk blijkt er maar bar weinig van terecht te komen. Het neigt mijns inziens dan ook enigszins naar een vorm van ego-dressing”.

Vooruitzichten
Het onderscheidend vermogen t.o.v. de concurrentie en de professionalisering van de marketingfunctie worden in het onderzoek gezien als belangrijkste meerwaarden van experimenteren.

Verder noemt de helft van de respondenten geen bedrag hoeveel er aan experimenteren wordt besteed. Degenen die dat wel kunnen, noemen een bandbreedte die varieert van 1-10% van het totale marketing- en mediabudget. Zo’n 50% verwacht in 2009 meer experimentele acties. Ruim één op de vijf verwacht er juist minder, zij wijten dat allemaal aan de financiële crisis.

“Juist die 20% moeten we niet zomaar negeren. Ondanks dat experimenteren in veel gevallen loont en zich in marketing- en verkoopresultaat laat terugbetalen, hecht de groep ondervraagden hier toch de minste waarde aan. Dan is het verklaarbaar dat de kredietcrisis een rol speelt in de afweging wel of niet te gaan experimenteren. Tegelijkertijd dwingt het de MWG in 2009 tot meer voorlichting over te gaan over wat experimenteren en innovatief mediagebruik bijvoorbeeld allemaal kan opleveren. Het MWG Congres 2009 is dus een mooie opmaat daartoe”, zo concludeert Knaap.

Verder lezen over Innovatie

Getir stopt met flitsbezorging in Nederland

Getir, gezien als een van de pioniers op het gebied van flitsbezorgingen van boodschappen, heeft vandaag (29 april 2024) aangekondigd dat zij het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland en de Verenigde Staten gaat verlaten.

Nieuws29.04.2024

Getir stopt met flitsbezorging in Nederland

Ook weg uit de UK, US en Duitsland
De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden

Boston Dynamics heeft zijn nieuwe Atlas-robot geïntroduceerd en die ziet er heel anders uit dan zijn voorganger. Vooral het gezicht is een wereld van verschil.

Technology18.04.2024

De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden

Facelift of faceswap?
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

SAP Labs France, een SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis.

Technology17.04.2024

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

​Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt

Het was een video die volledig viral ging, en terecht: Amazons kassaloze supermarkten. Nu lijkt het daar echter op terug te komen. Het verwijdert de Just Walk Out-technologie uit de Fresh-supermarkten in de Verenigde Sta...

Technology03.04.2024

​Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

​Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen

Het is geen waarzegger: Amazon introduceert een app waarmee je hand wordt gelezen. Niet om te bepalen hoe lang je levenslijn is, maar wel om vast te stellen hoe hoog je banksaldo is. Of nou ja, of het genoeg is om de bet...

Technology29.03.2024

​Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij

Eén van de redenen dat vorig jaar zoveel acteurs en scenarioschrijvers in Hollywood staakten, was de angst voor AI. Computergemaakte mensen kunnen immers veel engere stunts doen, hoeven niet te worden betaald en zijn al...

Technology24.03.2024

OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij

And so it begins