Online22.12.2008

Meer cadeaus, opnieuw kerststress


meer-cadeaus-opnieuw-kerststress.jpg
meer-cadeaus-opnieuw-kerststress.jpg

Nederlanders blijven elkaar deze kerstdagen meer dan ooit verwennen. Dit jaar kopen we met kerst voor gemiddeld 5 verschillende mensen een kerstcadeau. Bijna de helft van ons besteedt 25 euro of meer per cadeau. En ondanks deze aanhoudende gulheid is er ook dit jaar weer de bekende kerststress. Zo laat mediawinkel bol.com weten die onderzoek liet doen naar kerststress, kerstbestedingen en kerstcadeaus.

Kosten voor het eten en drinken, tijdsgebrek om inkopen te doen en de organisatorische voorbereidingen blijken naast de sociale familieverplichtingen de belangrijkste stressfactoren rondom kerst.

Dat de consument de kredietcrisis vooralsnog parkeert, blijkt uit een record aantal online bestellingen bij bol.com. Het bedrijf meldt op dit moment een stijging van 40% ten opzichte van vorig jaar. Naast cadeaus onder de 20 euro waaronder DVD’s, CD’s en boeken, blijven games en gameconsoles populaire kerstgeschenken. Absolute nummer één deze kerst is de Nintendo Wii Familie Voordeelbundel, bestaande uit de Nintendo Wii game console met twee familiegames en bijpassende controllers.

Het uitgebreid vieren van het kerstfeest brengt bij veel Nederlanders dit jaar weer de nodige spanning met zich mee. Zo ervaart een derde van de ondervraagden al weken van te voren de typische kerststress. Het uitzoeken van cadeaus (43%), de voorbereidingen op de feestavond (40%) en de te hoge kosten van eten, drinken en cadeaus (46%) in relatie tot het beschikbare budget springen eruit. Om niet te spreken van de vaste familieverplichtingen (36%). Feestdagenstress komt het meest voor bij ouders met thuiswonende kinderen en vrouwen die vaak de kerstorganisatie op zich nemen.

De toename in online cadeaubestellingen is niet alleen te verklaren door de populariteit van kerst,” aldus Michel Schaeffer, Marketing Directeur van bol.com. “We zien allereerst dat consumenten zich meer dan ooit online oriënteren op cadeaus en prijzen vergelijken. Naast het toegenomen bestelgemak en vertrouwdheid met internet, zien we dit jaar voor het eerst dat mensen heel bewust internetaankopen doen om hun winkelstress te verminderen. Prijzen zijn makkelijk te vergelijken, geen lange wachtrijen, vrijwel alles op voorraad en de cadeaus worden in de meeste gevallen de volgende dag al thuis of op het werk afgeleverd. Online winkelen betekent voor veel mensen dus pure tijdwinst en lage prijzen.”

Bol.com verwacht in december een miljoen pakketjes af te leveren. Zo zullen naar verwachting in de laatste dagen voor kerst nog veel last-minute cadeaus worden gekocht. De mediawinkel garandeert ook in aanloop naar de komende feestdagen dat cadeaus die voor 21.00 uur zijn besteld, nog dezelfde dag worden verzonden.

...

Verder lezen over Online Shop

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat