Online19.12.2008

Onderzoek betrokkenheid YouTube bij TV Reclame


onderzoek-betrokkenheid-youtube-bij-tv-r.jpg
onderzoek-betrokkenheid-youtube-bij-tv-r.jpg

In samenwerking met Motorola, mediabureau Mindshare en GM Europe heeft de Online Testing Exchange (OTX) een innovatief onderzoek uitgevoerd om betrokkenheid van gebruikers van YouTube en televisiekijkers bij de getoonde reclame te bepalen (Exploring engagement and branding on YouTube and TV)

Daarnaast heeft men getracht het effect van gecombineerde reclamecampagnes op YouTube en televisie op de merkbeleving en merkoverweging in kaart te brengen. In totaal werkten ruim 1.900 mensen (18-29 jaar) mee aan het onderzoek wat deels bestond uit een kwalitatief panel en een online survey. De vier belangrijkste onderzoeksbevindingen waren:

1. YouTube is een platform dat de aandacht weet vast te houden – uit het gebruik van eye tracking-technologie voor het volgen van oogbewegingen van kijkers en op basis van unieke biometrische gegevens bleek dat YouTube-gebruikers 1,5 keer aandachtiger het scherm volgden dan televisiekijkers en (zowel in positief als negatief opzicht) meer intensief reageerden op reclame op YouTube dan op televisiereclame. Dit bevestigt de waarde van YouTube dat de aandacht van consumenten weet vast te houden als platform dat hen de mogelijkheid biedt om op actieve wijze te bepalen wat ze willen zien.

2. YouTube heeft een versterkend effect op televisiereclame – zowel bij de campagne van GM Europe als die van Motorola bleek dat wanneer gebruikers naast een reguliere televisiecommercial een geluidloze reclamevideo op YouTube bekeken, de mate van herinnering van de reclame en de merkherkenning van gebruikers werden vergroot. Wanneer gebruikers alleen een reclamevideo met geluid op YouTube te zien kregen, bleek het effect hiervan op de mate van herinnering van de reclame en de merkherkenning zelfs 14% hoger te liggen dan bij gebruikers die dezelfde reclamespot op televisie zagen. Ook blijkt dat het met adverteren op YouTube mogelijk is om invloed uit te oefenen op de merkperceptie van moeilijk bereikbare doelgroepen, zoals jonge mannen en mensen die weinig televisie kijken.

3. Adverteren op YouTube heeft een uitstralingseffect dat merkpercepties als ‘innovatief’, ‘cool’, ‘dynamisch’ en ‘onconventioneel’ versterkt. In het geval van Motorola zorgden advertentie-impressies op YouTube voor een verbetering van de merkmetrieken met een factor vier ten opzichte van advertenties die alleen op televisie te zien waren. Bij GM Europe en Opel/Vauxhall Corsa was er sprake van een verbetering van de merkmetrieken met een factor drie.

4. Advertenties op YouTube zijn op naadloze wijze binnen de website geïntegreerd en wekken geen irritatie op bij consumenten. Desondanks slagen deze advertenties erin om een krachtig effect bij de gebruikers te sorteren. Een groot sterk effect bij de gebruikers te sorteren: een groot aantal gebruikers is in staat zich de reclames te herinneren en is tot merkherkenning in staat.

Benjamin Faes, het hoofd van YouTube and Display voor Google EMEA: “Het online gedrag van gebruikers maakt een snelle verandering door. Marketeers moeten zich voortdurend aanpassen om een goede interactie tussen consumenten en hun merk te waarborgen. Dit unieke en innovatieve onderzoek toont aan YouTube de aandacht van consumenten goed vast weet te houden, en dat adverteren via dit medium een versterkende invloed heeft op de merkeffecten van televisiereclame. Ik hoop dat meer marketeers het voorbeeld van Motorola en GM zullen volgen om te profiteren van de pakkende, innovatieve en merkversterkende advertentiemogelijkheden die YouTube te bieden heeft“.

 Lee Hawkins, Client Leadership Partner bij Mindshare Worldwide: “Dit onderzoek was voor ons een ideale gelegenheid om na te gaan hoe we onze aanpak kunnen aanpassen om via verschillende kanalen een dialoog met consumenten aan te gaan. Door de manier waarop we onze content verspreiden aan te passen, kunnen we een groter rendement op onze investeringen realiseren door een verbetering van de mate van herinnering en de belangrijkste merkpercepties. In dit kader kunnen videokanalen en sociale netwerken als YouTube ons dichter in contact brengen met consumenten en ervoor zorgen dat onze content door hen kan worden gedeeld, in website worden ingebed, verspreid kan worden en een gespreksonderwerp voor hen wordt“.

Martin Sir, manager European Media Strategies bij General Motors Europe: “Geïntegreerde ervaringen zoals YouTube hebben een verandering teweeg gebracht — en zullen voor een verandering blijven zorgen — van de manier waarop entertainment en merkcontent wordt geconsumeerd en gebruikt. Voor GM Europe is het verspreiden van videocontent via internet niets nieuws – een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de merkpromotie via het Opel/Vauxhall Corsa C.M.O.N.S-kanaal op YouTube. Desondanks blijft het een uitdaging om content aan te bieden op een manier die voor consumenten relevant en aantrekkelijk is. Dit nieuwe onderzoek biedt uiterst verhelderende inzichten en vormt voor ons aanleiding om deze nieuwe advertentiemogelijkheden verder te omarmen“.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Reclame

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Verder lezen over YouTube

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

Al een nummer van fake-Drake gehoord? Reden voor het platform om nieuwe tools te introduceren om deepfakes te herkennen en tegen te werken.

Artificial Intelligence06.09.2024

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

YouTube hoopt ermee te voorkomen dat jongeren doomscrollen en urenlang video’s kijken waar ze psychische problemen door krijgen of deze verergeren.

Video05.09.2024

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie