Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.
Bij het schrijven van mijn Handboek Online Marketing heb ik naast eigen onderzoek veel research gedaan middels de rapporten en voorspellingen van Forrester en natuurlijk Nielsen(Online).
Ondanks een (aankomende) economische crisis laat de wereldwijde online verkoop nog een flinke boost zien. Nielsen deed daarom al in november 2008 een onderzoek (1300 respondenten) naar de redenen om online te shoppen anders dan het winkelen in een fysieke winkel. De tien redenen voor online shoppen die de 1300 respondenten opgaven zijn:
1. De mogelijkheid om 24 uur per dag te winkelen: 76%
2. Het scheelt tijd: 74%
3. Het vermijden van de drukte in fysieke winkels: 65%
4. Het scheelt benzine: 59%
5. Acties/ aanbiedingen/ kortingen: 55%
6. Lage prijzen: 53%
7. Gemakkelijk online vergelijken van prijzen: 48%
8. Het aanbod: 40%
9. Beschikbare productinformatie: 37%
10. Producten zijn op voorraad: 37%
Goed nieuws voor de online webshops; de respondenten gaven aan juíst met een kleine budget meer online te zullen gaan winkelen.
Bron: Nielsen Online, pre-holiday Survey, november 2008<