Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De digital lifestyle verandert nog steeds, dat blijkt uit de laatste kwartaalmeting van de ICT Consumer Monitor 2008 van Heliview Research, een onderzoek onder ruim 1.650 huishoudens.
De ‘digital lifestyle’ van consumenten is nog steeds aan verandering onderhevig. Het gebruik van de mobiele telefoon en breedbandinternet is inmiddels vrijwel verzadigd, maar de penetratie van andere digitale producten neemt nog gestaag toe.
Digitale televisie is aan een opmars bezig en is momenteel aanwezig in ruim 40% van de Nederlandse huishoudens. Deze groei zal nog doorgaan, ook omdat steeds meer mensen televisie zullen gaan kijken via hun mobiele telefoon.
De digitale consument gebruikt veelvuldig een digitale camera en bewerkt foto’s via de computer en internet. Internet wordt steeds vaker mobiel door de snelle groei van het aantal laptops in Nederlandse huishoudens en de mogelijkheid om te internetten via de mobiele telefoon. De DVD-speler en -recorder zijn breed aanwezig in de Nederlandse huishoudens en daarnaast worden al relatief veel films en muziek gedownload of gestreamed via internet.
Weliswaar zijn ouderen iets minder geïnteresseerd in de nieuwste generatie producten en stappen later in, maar het blijkt dat ook een groot deel van deze doelgroep mee zal gaan in de digitale ontwikkeling.
Ongeveer de helft van de internetters luistert wel eens naar de radio via internet en circa een derde kijkt wel naar TV op deze wijze. Het gebruik van het internet voor deze communicatiemiddelen wordt vaker toegepast door jongeren, maar dat wil niet zeggen dat ouderen dit niet gebruiken. Circa één op de drie internetters van 55 jaar of ouder luistert naar de radio via internet en bijna 30% kijkt wel eens op deze manier naar TV.
Zo’n 60% van alle internetters is lid van een netwerksite. Ook dit percentage daalt naarmate de consument ouder wordt, maar boven de 55 jaar maakt nog steeds 40% gebruik van een dergelijke site om met anderen te communiceren. Inmiddels wordt het bewerken van foto’s door circa tweederde van de internetters gedaan (55% door 55+-ers). En dit zal in de december-cadeaumaand zeker niet minder worden.